Dla lepszego modelu Uniwersytetu Europejskiego
Wymiana doświadczeń w budowaniu i testowaniu modelu Uniwersytetu Europejskiego była celem spotkania przedstawicieli konsorcjum EPICUR z zespołem YUFE, które odbyło się na UMK.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2019 r. należy do konsorcjum EPICUR (European Partnership for an Innovative Campus Unifying Regions). To jedno z 11 konsorcjów uniwersytetów europejskich, w których uczestniczą polskie uczelnie. W skład sojuszu EPICUR poza UAM wchodzą także: Uniwersytet Strasburski (Francja) jako lider projektu, Uniwersytet w Amsterdamie (Holandia), Uniwersytet Albrechta-Ludwika we Fryburgu (Niemcy), Instytut Technologii w Karlsruhe (Niemcy), Uniwersytet Górnej Alzacji (Francja), Uniwersytet Przyrodniczy w Wiedniu (Austria) oraz Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach (Grecja).
Konsorcjum EPICUR, podobnie jak YUFE, zobowiązało się, by w ciągu trzech lat zbudować i przetestować model Uniwersytetu Europejskiego w ramach konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską. Cele tej inicjatywy to m.in.: zwiększenie mobilności studentów i pracowników, podnoszenie jakości edukacji oraz konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego, a także promocja europejskich wartości.
Spotkanie, w którym uczestniczyli m.in. dr hab. Rafał Witkowski, prof. UAM, prorektor ds. współpracy międzynarodowej (autor aplikacji konkursowej i reprezentant UAM w konsorcjum EPICUR), oraz Karolina Choczaj i Dominika Dąbrowska z biura projektu EPICUR, było okazją do wymiany dobrych praktyk w budowaniu i testowaniu modelu Uniwersytetu Europejskiego, podzielenia się spostrzeżeniami i refleksjami dotyczących tej inicjatywy oraz wzmocnienie kontaktów między uczelniami. - Przed naszymi konsorcjami stoi wiele wspólnych problemów, wiele wspólnych pytań – zauważył prof. Witkowski.
Prof. dr hab. Przemysław Nehring, prorektor UMK ds. kształcenia podkreślił natomiast, że YUFE jest dla Uniwersytetu czymś znacznie więcej niż projektem: – To inicjatywa, z której wszyscy możemy korzystać. Wyróżnia nas chęć działania na rzecz miasta oraz zaangażowanie studentów w pracę na rzecz mieszkanek i mieszkańców, zgodnie z myślą, że "uniwersytet zmienia świat, zmienia społeczeństwo."