Ku najwyższej jakości kształcenia
List JM Rektora w sprawie wyników oceny zajęć dydaktycznych i wdrożenia inicjatyw poprawiających jakość kształcenia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Szanowni Państwo,
z uwagą zapoznałem się z wynikami oceny zajęć dydaktycznych zrealizowanych w roku akademickim 2020/2021. Ocena jest elementem systemu zapewniania jakości kształcenia – systemu, który rozwija się, zmienia i pozwala na działania doskonalące dzięki Państwa udziałowi w tych procesach – aktywności dydaktycznej nauczycieli oraz dzieleniu się doświadczeniami i opiniami na temat realizacji poszczególnych kursów przez studentów. Wyniki Państwa ocen zostały poddane analizie na Wydziałach, przedstawione Państwu podczas wydziałowych spotkań i w formie raportów, przedyskutowane przez Zespół Monitorujący Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia i samą Radę. Dyskusja i prace analityczne dotyczące Państwa spostrzeżeń i ocen przybrały postać zestawu rekomendacji, które traktuję jako zbiór pilnych potrzeb i koniecznych do podjęcia działań. W ślad za Państwa ocenami i doświadczeniami będą szły konkretne decyzje i inicjatywy, które poprawią jakość naszej oferty dydaktycznej, uatrakcyjnią jej realizację, ale także wzmocnią potencjał kadry dydaktycznej naszej Uczelni. Chcę przedstawić Państwu kilka działań, które podejmiemy w tym zakresie i które jednocześnie doskonale wpisują się w realizację nowej Strategii naszego Uniwersytetu przyjętej przez Senat w listopadzie ubiegłego roku.
- Wydziały opracują systemy zapoznawania się nauczycieli akademickich z wynikami OZD i ustosunkowywania się do uwag krytycznych (wraz z proponowaniem działań naprawczych).
- Zainicjujemy budowę systemu zaangażowania studentów w działania badawcze i społeczne prowadzone przez nauczycieli w celu wsparcia procesu kształcenia i rozwoju naukowego studentów.
- Zespół Monitorujący przedyskutuje możliwość aktualizacji ankiety oceny zajęć dydaktycznych (adekwatność pytań do realiów procesu dydaktycznego, precyzja sformułowań) i zaproponuje ewentualne zmiany w tym zakresie.
- Będziemy kontynuować prace nad ścieżkami awansu zawodowego pracowników dydaktycznych.
- Przedstawimy pracownikom ofertę szkoleń odpowiadających ich potrzebom, w tym w zakresie rozwijania kompetencji komunikacyjnych.
- Podejmiemy działania na rzecz polepszenia komunikacji w systemie zapewniania jakości poprzez przygotowanie map realizowanych w nim procesów, tak aby wszyscy ich uczestnicy otrzymali czytelną informację na temat swoich ról oraz sekwencji działań realizowanych w tych procesach.
Powyższy zbiór działań traktuję jako zobowiązanie i niezbędny kolejny krok w doskonaleniu procesów edukacyjnych i budowaniu kultury jakości na naszej Uczelni. Zachęcam do zaangażowania i udziału w inicjatywach związanych z funkcjonowaniem systemu zapewniania jakości. Państwa głosy, oceny i doświadczenia chcemy konsekwentnie wykorzystywać do realnych zmian – na miarę Państwa potrzeb i oczekiwań.
Z wyrazami szacunku
Rektor
prof. dr hab. Andrzej Sokala