Wykłady z psychologii na billboardach
Instytut Psychologii UMK i toruńska Galeria Rusz zainicjowali wspólny projekt miejskiej sztuki refleksyjnej. Dzięki niemu w sąsiedztwie miasteczka uniwersyteckiego stanął billboard z zachęcającym do przemyśleń przesłaniem.
Z inicjatywy prof. dr hab. Marii Lewickiej i dr Joanny Dreszer z Instytutu Psychologii w sąsiedztwie kampusu UMK stanął kolejny billboard prezentujący refleksyjną twórczość Joanny Górskiej i Rafała Góralskiego z Galerii Rusz, absolwentów naszego Uniwersytetu, artystów o ponad 20-letnim stażu w dziedzinie sztuki publicznej.
Billboard, który zwykle używany jest jako nośnik przeznaczony do ekspozycji komercyjnych reklam, Galerii Rusz służy do prezentacji sztuki. Ideą projektu jest połączenie sztuki i nauki oraz zamiana przestrzeni publicznej w prawdziwą przestrzeń komunikacji i przemiany, otwartą na ludzi, interpretacje i pogłębioną refleksję. To także próba połączenia środowiska uniwersytetu ze społecznością miasta za pomocą sztuki.
Na billboardzie w nowej lokalizacji, na skrzyżowaniu ulic Gagarina i Reja, zobaczymy treści mocno zanurzone w sferze psychologicznej, w sferze egzystencjalnego doświadczania współczesności. Plakaty będą koncentrować się wokół życia jednostek i społeczności w skomplikowanym, mało przewidywalnym środowisku miejskim. Będą mówiły zarówno o wyzwaniach i szansach, jak i zagrożeniach, które się z tym wiążą. Opiekę naukową nad projektem sprawuje jedna z pomysłodawczyń - dr Joanna Dreszer z Instytutu Psychologii UMK.
Prof. Maria Lewicka zdradza, że w swojej pracy dydaktycznej zdarzało jej się nawiązywać do twórczości Joanny Górskiej i Rafała Góralskiego: - Na wykładzie ze "Wstępu do psychologii" (temat: Emocje) wykorzystywałam billboard ilustrujący bardzo dobrze teorię "Afekt jako informacja" [zdjęcie poniżej - przyp. red.]. W skrócie: kiedy nie wiemy, co jest źródłem naszych emocji, traktujemy je jako obiektywne informacje o naturze świata. Takich ukrytych teorii psychologicznych w pracach Galerii Rusz jest mnóstwo.