YUFE: wyjątkowa szansa na rozwój
- Udział w kursach oferowanych przez YUFE to idealna okazja do wyjścia ze swojej strefy komfortu i poznania perspektywy innych osób, które często mają odmienne od naszych doświadczenia i przekonania – mówi Alicja Bućko, studentka zarządzania na UMK, uczestniczka pilotażowej edycji YUFE Introduction Offer.
Konsorcjum Young Universities for the Future of Europe podsumowało wyniki ankiety ewaluacyjnej YUFE Introduction Offer – jednej z pierwszych edukacyjnych inicjatyw sojuszu.
Propozycja umożliwiła studentom 10 uniwersytetów zrzeszonych w YUFE urozmaicenie programu studiów poprzez udział w zdalnych zajęciach organizowanych przez uczelnie partnerskie. Do wyboru było aż 85 kursów.
W ankiecie wzięło udział 115 respondentów – 90% z nich uznało swoje pierwsze doświadczenie w YUFE za satysfakcjonujące, a 68% zadeklarowało zainteresowanie udziałem w kolejnych edycjach. Zbliżony odsetek ankietowanych (70%) ocenił, że zaproponowany temat przewodni "European Identity and Responsibilities in a Global World" był interesujący.
Naukę w ramach Introduction Offer pozytywnie wspomina również Alicja Bućko, studentka zarządzania na UMK (specjalizacja Event Management i PR, II rok studiów II stopnia), która przyznaje, że dla niej była to doskonała szansa: - O programie przeczytałam na stronie naszej uczelni i od razu wydało mi się to bardzo ciekawą możliwością - mówi. - Udział w długoterminowych edukacyjnych programach zagranicznych był dla mnie zawsze niemożliwy ze względu na inne zobowiązania i pracę. Uznałam, że jest to idealna okazja do rozszerzenia swojego doświadczenia i zwiększenia kwalifikacji. Liczyłam przede wszystkim na poznanie nowej perspektywy i współpracę ze studentami z różnych krajów i kultur. Dodatkowo bardzo szeroka oferta programu YUFE pozwoliła mi znaleźć kursy, które pokrywają się z moimi zainteresowaniami i planami zawodowymi.
Studentka UMK wybrała kurs Sports Law na Uniwersytecie w Rijece oraz Sustainability Marketing na Uniwersytecie w Bremie. – Oba znacznie się od siebie różniły – zauważa Alicja. - Pierwszy z nich był bardzo praktyczny. Zajęcia odbywały się w formie wykładów synchronicznych, a studenci często aktywnie uczestniczyli w dyskusji. Niektóre zajęcia były prowadzone przez międzynarodowych ekspertów, co było szczególnie interesujące. Dodatkowo, pracując w grupach, mieliśmy okazję sami zaproponować regulacje prawne dotyczące pracy menedżerów sportowych. Było to trudne, ale niezwykle ciekawe zadanie, które pozwoliło nam poznać różne perspektywy: menedżerów, zawodników, klubów oraz związków sportowych. Kurs Sustainability Marketing odbywał się natomiast w formie asynchronicznej i polegał na zapoznaniu się z nagranymi wcześniej materiałami. Było to duże ułatwienie, ponieważ mogliśmy samodzielnie rozłożyć sobie tempo nauki i wybrać odpowiedni dla nas czas na zapoznanie się z materiałami.
Uczestnicy YUFE Introduction Offer ocenili również zdalną formułę programu (wymuszoną przez pandemię) oraz wynikające z niej korzyści i trudności. Wśród zalet wirtualnej mobilności podkreślali przede wszystkim możliwość włączenia międzynarodowego komponentu do programu swoich studiów bez wychodzenia z domu (71%), a także okazję, by uczestniczyć w zajęciach na więcej niż jednej zagranicznej uczelni (65%). Zauważali również m.in. niższe koszty wirtualnej mobilności w stosunku do mobilności fizycznej.
Minusy? To głównie mniejsza możliwość używania i poznawania lokalnego języka (42%) oraz ograniczone kontakty i interakcje z przedstawicielami innych krajów i kultur (32%).
A jakie są doświadczenia Alicji Bućko? - Uczelnie partnerskie oceniam bardzo dobrze, kontakt z jej przedstawicielami był zawsze sympatyczny i pomocny – wspomina studentka. - Bardzo cenię praktyczne i nieszablonowe podejście do zajęć na Uniwersytecie w Rijece. Wykłady prowadzone przez praktyków z różnych krajów były bardzo interesujące i wyjątkowo cenne. Dodatkowo, z uwagi na zagranicznych studentów z różnych uniwersytetów, wykłady były nagrywane, co umożliwiło udział w zajęciach wszystkim, bez względu na zdarzające się kolizje w planach. Forma kursu, który wybrałam na Uniwersytecie w Bremie, była wygodna, ale zdecydowanie brakowało mi kontaktu z innymi studentami i możliwości dyskusji z prowadzącymi. Kwestie techniczne okazały się również trochę skomplikowane. Uniwersytet wykorzystuje kilka platform edukacyjnych, co dla zagranicznych studentów może być dezorientujące. Z tej perspektywy myślę, że UMK powinien zwrócić szczególną uwagę na opiekę techniczną nad zagranicznymi studentami i oferować im pomoc podczas wdrażania się w funkcjonowanie nowych dla nich platform.
YUFE, czyli Młode Uniwersytety dla Przyszłości Europy (Young Universities for the Future of Europe) to jedno z 41 konsorcjów wybranych przez Komisję Europejską do budowy i testowania modelu Uniwersytetu Europejskiego - otwartego, nieelitarnego i integrującego różne środowiska, a także promującego innowacyjność, interdyscyplinarność oraz najwyższą jakość w badaniach i edukacji. YUFE tworzy dziesięć dynamicznych, młodych, skoncentrowanych na studentach uniwersytetów badawczych (łącznie ponad 190 tys. studentów i ponad 32 tys. pracowników) i czterech partnerów nieakademickich zajmujących się edukacją wyższą, rynkiem pracy i przedsiębiorczością. Członkowie YUFE współpracują, by promować swoje programy edukacyjne, opracować mechanizmy ułatwiające mobilność studentów i pracowników oraz stworzyć model szkolnictwa wyższego bez granic, a jednocześnie dobrze osadzonego w lokalnym kontekście, reagującego na zmiany zachodzące w społeczeństwie i na rynku pracy. YUFE dąży do wzmocnienia idei kształcenia przez całe życie, podkreślenia wartości wielokulturowości, wielojęzyczności i integracji europejskiej. Pilotażowa edycja projektu potrwa do grudnia 2022 roku. www.yufe.eu