Zdjęcie przedstawia dr Joannę Karłowską-Pik siedzącą przy biurku. W prawej ręce trzyma długopis. Nauki ścisłe

Dane rzetelnie podane

— Żaneta Kopczyńska
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj
Dr Joanna Karłowska-Pik, dyrektor Ośrodka Analiz Statystycznych
fot. Andrzej Romański

Nie taka statystyka straszna, jak ją (niektórzy) malują. Zwłaszcza gdy pomocy w pracy z danymi udzielą specjaliści z Ośrodka Analiz Statystycznych UMK.

Na bezpłatne wsparcie merytoryczne i dydaktyczne w zakresie statystyki i eksploracji danych pracownicy i doktoranci UMK mogą liczyć już od roku. Od lutego jednak pomoc ta jest prowadzona w dużo większym zakresie - wtedy bowiem formalnie powołano Ośrodek Analiz Statystycznych.

- Jeszcze prężniej działamy od czerwca po sfinalizowaniu spraw formalnych związanych z organizacją pracy naszej jednostki - mówi dr Joanna Karłowska-Pik z Wydziału Matematyki i Informatyki UMK, dyrektor Ośrodka.

Dobry plan to podstawa

- Większość czasopism naukowych wymaga w tej chwili zamieszczenia w artykule rozbudowanej sekcji poświęconej przeprowadzonym analizom statystycznym. Co więcej, w wysoko punktowanych publikacjach analizy te opierają się na coraz bardziej zaawansowanych metodach statystycznych. Bywa tak, że jeden z recenzentów jest statystykiem i dość krytycznie ocenia wybrane przez autorów metody lub zaleca przeprowadzenie dodatkowych analiz - tłumaczy dr Karłowska-Pik. - Nie każdy ma tak dużą wiedzę i umiejętności z zakresu statystyki, by sobie z takim zadaniem samodzielnie i sprawnie poradzić.

Dr Karłowska-Pik przyznaje, że choć statystyka jest jednym z obowiązkowych przedmiotów na wielu kierunkach studiów, to niestety nie wszyscy są w stanie skorzystać z przekazywanej im wówczas wiedzy.

Problem polega na tym, że zajęcia ze statystyki są często w programie studiów już na pierwszym czy drugim roku. Studenci nie bardzo wiedzą wtedy jeszcze, do czego ta wiedza będzie im w przyszłości przydatna i nie czują potrzeby zgłębiania tych zagadnień. Są przecież przed etapem pisania swoich prac licencjackich, magisterskich czy doktoranckich i bardziej skupiają się na przedmiotach, które kojarzą się im bezpośrednio z wybranym kierunkiem studiów - tłumaczy dr Karłowska-Pik. - Później, gdy mają możliwość uczestniczenia w pracach badawczych, często szukają pomocy i chcą się dokształcić.

Stąd właśnie inicjatywa powołania Ośrodka, który będzie udzielał wsparcia w zakresie statystyki i eksploracji danych naukowcom w potrzebie. Trzeba podkreślić, że pomoc ta jest oferowana dla osób o zróżnicowanym poziomie wiedzy.

- Niektórzy oczekują jedynie konsultacji, chcą z kimś przedyskutować swój problem, ale radzą sobie na tyle dobrze z oprogramowaniem statystycznym, że sami potrafią wykonać potrzebne analizy. Inni zaś albo nigdy nie pracowali w żadnym bardziej zaawansowanym programie statystycznym, albo potrzebują naprawdę bardzo rozbudowanych i skomplikowanych analiz, które trudno jest zrobić komuś bez wykształcenia matematycznego - mówi dr Karłowska-Pik. - Próbujemy dostosować się do indywidualnych potrzeb tych, którzy się z nami kontaktują.

Dyrektor zachęca, by po wsparcie zwracać się już na etapie planowania prac badawczych:

W badaniach statystycznych niezwykle istotna jest strona metodologiczna, począwszy od np. projektowania badań, budowy ankiet i pytań w ankietach, wybierania próby czy planowania procesu zbierania danych. Nie można tej części zaniedbywać, bo może się zdarzyć, że po zgromadzeniu danych będzie już za późno na dokonanie korekt i w efekcie uzyskamy materiał badawczy o znacznie mniejszym potencjale. Dlatego też zachęcam do zgłaszania się do nas możliwie wcześnie.

Stała oferta kursów

Ośrodek organizuje również kursy skierowane do pracowników i doktorantów - dotyczą one zarówno statystyki, jak i posługiwania się oprogramowaniem powszechnie używanym do tego celu na UMK.

Obecnie w ofercie znajdują się dwa bezpłatne kursy. Pierwszy dotyczy wnioskowania statystycznego w programie PS IMAGO PRO. Materiały do niego zostały przygotowane w ramach konkursu BELL - Best E-Learning Lecturer przez dr Joannę Karłowską-Pik, dr hab. Agnieszkę Goroncy i dr. Adriana Falkowskiego z Wydziału Matematyki i Informatyki UMK. Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem uczelnianej platformy Moodle w trybie asynchronicznym i odpowiadają 15 godzinom zajęć dydaktycznych, które należy zrealizować w ciągu dwóch miesięcy. Zgłoszenia przyjmowane są w trybie ciągłym, każdego miesiąca planowane jest uruchamianie kolejnych 20-osobowych grup.

- Zapraszamy też do udziału w zdalnym kursie Data mining dla niezaawansowanych, który przygotowaliśmy wraz z dr hab. Agnieszką Goroncy i dr. Mateuszem Topolewskim. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem programu PS IMAGO PRO. Również odbywają się w trybie asynchronicznym i odpowiadają 30 godzinom zajęć dydaktycznych, które należy zrealizować w ciągu czterech miesięcy - dodaje dyrektor.

Dr Joanna Karłowska-Pik
Dyrektor Ośrodka w czerwcu 2021 r. otrzymała od rektora indywidualną nagrodę II stopnia za osiągnięcia w działalności organizacyjnej i dydaktycznej fot. Andrzej Romański

W planach jest wzbogacenie oferty i uruchomienie nowych kursów. Na stronie Ośrodka liczyć też możemy na rekomendację innych bezpłatnych szkoleń ze statystyki, np. realizowanych przez Uniwersytet Harvarda. Oprócz tego znajdziemy tam informację o dostępnym oprogramowaniu, polecanej literaturze oraz aktualnych wydarzeniach związanych ze statystyką.

Współpraca z młodym pokoleniem

Dyrektor Karłowska-Pik zaszczepia pasję do statystyki wśród młodszych pokoleń, m.in. prowadzi dla licealistów z kilku toruńskich szkół koło statystyczne. Trzeba przyznać, że z dużym powodzeniem - nasz region jest niekwestionowanym liderem w Olimpiadzie Statystycznej. W ubiegłym roku uczestnicy koła zostali także zwycięzcami Europejskiego Konkursu Statystycznego.

Dr Karłowska-Pik jest również koordynatorem Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki na Wydziale Matematyki i Informatyki - na przestrzeni lat nieraz w programie festiwalu znajdowały się imprezy pokazujące, że statystyka jest ciekawa, a poszukiwanie sensu w danych liczbowych może być fascynujące.

Studenci nie są objęci ofertą Ośrodka, ale i im staramy się pomóc. Ostatnio np. połączyliśmy siły studentów matematyki stosowanej i studentów Collegium Medicum - jedni mają wiedzę, jak używać narzędzi statystycznych, drudzy ich potrzebują, a do tego mają wiedzę specjalistyczną w swojej dziedzinie. Dlatego zachęciliśmy studentów dwóch wydziałów do nawiązania współpracy i dzielenia się swoimi umiejętnościami i doświadczeniami - tłumaczy dr Karłowska-Pik. - Na podobnej zasadzie staramy się też kojarzyć naukowców z UMK. Tych, którzy potrzebują specyficznych, zaawansowanych metod statystycznych, z tymi, którzy się na nich znają. Mam nadzieję, że ten zakres działalności Ośrodka, który polega na pomocy w nawiązywaniu współpracy pomiędzy badaczami z różnych wydziałów, będzie się rozwijał i da w przyszłości efekty w postaci ciekawych badań i dobrych publikacji.

Więcej szczegółów na temat działań Ośrodka

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Interdyscyplinarne badania nad grafenem

Uciszyć białko i wygrać z chorobą

Artykuł zawiera film

PyBEST, czyli fizycy i chemicy kodują

Trzy starsze siostry Słońca z planetami

Artykuł zawiera film

Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.