
Grant na powstrzymanie drop outu
Zakończył się III etap oceny merytorycznej wniosków złożonych w konkursie "Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu został oceniony pozytywnie i przeszedł do fazy negocjacji.
Celem konkursu finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FRES) jest wsparcie uczelni w prowadzeniu działań minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, czyli tzw. drop outu. Na wsparcie mogły liczyć uczelnie, których projekty zakładają m.in. rozwój systemu monitorowania drop outu i wdrożenie systemu wsparcia dla studentów i studentek.
Ze 165 wniosków zgłoszonych do konkursu dofinansowanie otrzymało 69 projektów uczelni z całej Polski, a Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu uplasował się na 14. pozycji na liście rankingowej. Projekt UMK trafi teraz do etapu negocjacji, w którym ustalane będą szczegóły, m.in. zakres realizowanych zadań i ostateczna kwota przyznanego dofinansowania.
Projekt przygotowany przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika zakłada szereg systemowych rozwiązań, w tym m.in. opracowanie strategii działań przeciwdziałających zjawisku drop outu na uczelni, program szkoleń dla kadry w zakresie tutoringu i wsparcia metodycznego, rozwój systemu monitorowania i analizy drop outu, wdrożenie wsparcia psychologicznego i doradczego oraz uelastycznienie procesu kształcenia.
Projekt realizowany będzie od marca 2026 r. do sierpnia 2029 r.
Szczegółowe informacje o zakończeniu III etapu oceny wniosków dostępne są na stronie NCBiR
Projekt UMK został przygotowany w wyniku współpracy pracowników Sekcji Zarządzania Funduszami Strukturalnymi oraz Zespołu Merytorycznego składającego się z przedstawicieli wszystkich wydziałów pod kierownictwem dr hab. Hanny Solarczyk, prof. UMK i pod nadzorem dr hab. Monki Wałachowskiej, prof. UMK, prorektorski ds. studenckich i kształcenia. Diagnozę zjawiska drop outu na potrzeby wniosku opracował zespół pod kierunkiem dr Katarzyny Liczmańskiej-Kopcewicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania.