– Twórczość tegorocznego noblisty z jednej strony cechuje się niezwykłą prostotą, otwartością i mocą przekazu, z drugiej – wcale nie jest to lekka, łatwa i przyjemna lektura – mówi mgr Paweł Kaźmierczak Humanistyka i sztuka

Hipnotyczny rytm literackiego Nobla

— Magdalena Janowska
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Norweski pisarz Jon Fosse został tegorocznym laureatem Literackiej Nagrody Nobla. Akademia Szwedzka uhonorowała go za "innowacyjne sztuki i prozę, które dają głos temu, co niewypowiedziane". – To literatura szczególna, głęboko zakorzeniona w kulturze języka nynorsk i leżącego w południowo-zachodniej Norwegii regionu Vestlandet – komentuje mgr Paweł Kaźmierczak z Katedry Historii Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej UMK.

Tegoroczny noblista w dziedzinie literatury Jon Fosse urodził się w 1959 roku w Haugesund na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Jego bogata twórczość napisana w języku nynorsk składa się z licznych sztuk teatralnych, powieści, zbiorów poezji, esejów, książek dla dzieci i tłumaczeń. Fosse jest jednym z najczęściej wystawianych współczesnych dramaturgów na świecie, ale coraz bardziej docenia się go także za jego prozę.

Faworyt laureatem

Decyzja o przyznaniu Literackiej Nagrody Nobla co roku wzbudza wielkie zainteresowanie zarówno mediów, jak i czytelników. – Powracają pytania: kto tym razem otrzyma laur i nagrodę pieniężną w wysokości 11 milionów koron szwedzkich: autor czy autorka; czy będzie to proza, poezja czy dramat; czy wygra ktoś znany czy może Akademia po raz kolejny wszystkich nas zaskoczy? – mówi mgr Paweł Kaźmierczak z Katedry Historii Skandynawii i Europy Środkowo-Wschodniej na Wydziale Nauk Historycznych UMK, wykładowca języka norweskiego, szwedzkiego i duńskiego, literaturoznawca i tłumacz specjalizujący się w prozie i współczesnej poezji skandynawskiej. – Wbrew niektórym opiniom żaden werdykt nie jest przypadkowy. Poprzedzają go burzliwe debaty, kilka miesięcy wcześniej opracowywana jest lista potencjalnych kandydatów – członkowie Akademii mają swoich faworytów, a decyzję podejmują po zapoznaniu się nie tylko z dorobkiem danego twórcy, ale także po wnikliwej lekturze zamawianych wcześniej analiz.

Jon Fosse zadebiutował jako prozaik w 1983 roku powieścią "Czerwone, czarne"
Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

Nazwisko tegorocznego laureata nie jest wielkim zaskoczeniem – wielokrotnie pojawiało się w typowaniach bukmacherów i ekspertów, a twórczość Norwega od lat zyskiwała coraz większą aprobatę krytyków literackich i akademików. – Na ubiegłorocznej gali American National Book Award Merve Emre – amerykańska literaturoznawczyni i krytyczka literacka pojawiła się w błękitnej sukni balowej z wyhaftowanym w talii angielskim tytułem głównego dzieła Fossego "Septologia" - dodaje mgr Paweł Kaźmierczak. – Sam Jon Fosse nie wydawał się werdyktem Akademii specjalnie zaskoczony. Jako autor i człowiek ma niesamowitą pewność siebie.

W hipnotycznym lesie

Jak można scharakteryzować twórczość tegorocznego noblisty? Naukowiec z UMK podkreśla, że z jednej strony cechują ją niezwykła prostota, otwartość i moc przekazu, z drugiej – wcale nie jest to lekka, łatwa i przyjemna lektura.

Autor często używa krótkich zdań, ułożonych w dłuższe, zapętlające się ciągi, nie poddające się regułom interpunkcji – opisuje mgr Paweł Kaźmierczak. – To literatura szczególna, głęboko zakorzeniona w kulturze języka nynorsk (jednego z dwóch oficjalnych standardów piśmienniczych języka norweskiego) i leżącego w południowo-zachodniej Norwegii regionu Vestlandet – scenerią jego twórczości są fiordy, góry, środowisko naznaczone zmianą pokoleń, gdzie żywi i umarli są ze sobą w swoistym kontakcie.
– Powtórzenia, niemal refreny tworzą w pisarstwie Fossego szczególną muzykalność, która u tego autora jest nieodzowna – przypomina zwrotki i refreny typowe dla starożytnego teatru - mówi mgr Paweł Kaźmierczak.
fot. Andrzej Romański

Kiedy czyta się teksty napisane przez Fossego albo ogląda jego sztuki w teatrze, można odnieść wrażenie, jakby wchodziło się do dziwnego lasu. Często główni bohaterowie nie mają imion, żadnych cech zewnętrznych, a swoje kwestie powtarzają w kółko. Rytm tekstu staje się hipnotyczny, czytelnicy po jakimś czasie zauważają, że znaczenie poszczególnych linijek tekstu zmienia się stopniowo przy każdym ich powtórzeniu – niemal niezauważalnie otwierają się przed nimi kolejne perspektywy, dające inne możliwości interpretacji, i tak wchodzą coraz głębiej w gęsty las znaczeń i symboli. I to właśnie powtórzenia, niemal refreny tworzą w pisarstwie Fossego szczególną muzykalność, która u tego autora jest nieodzowna – przypomina zwrotki i refreny typowe dla starożytnego teatru.

Polski odbiór

Tegoroczny noblista – uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy europejskich, jest autorem poezji, książek dla dzieci i esejów, ale zadebiutował jako prozaik w 1983 roku powieścią "Czerwone, czarne". Jego pierwszą sztukę teatralną "I nigdy się nie rozłączymy" wystawiono w 1994 r. Polska publiczność miała szansę zobaczyć jego sztuki na deskach teatrów w pierwszej dekadzie XXI wieku. Utwory Fosse ukazywały się także drukiem w czasopiśmie teatralnym "Dialog". Wybitna tłumaczka – Halina Thylwe przełożyła na język polski sztuki: "Matka i Dziecko", "Noc śpiewa piosenki", "Odwiedziny", "Letni dzień" oraz "Syn".

W wywiadach autor określa siebie mianem "pisarza heavy metalu" i "literackiego piosenkarza country" – dodaje mgr Paweł Kaźmierczak. – W jego dziełach nie brak odniesień do horroru, thrillerów i science fiction, a przez całą twórczość przewija się swoisty dualizm: wycofywanie się i bycie obecnym, pęd do życia i chęć unicestwienia, śmierci.

Polscy czytelnicy mają możliwość zapoznać się z prozą Fossego dzięki wydawnictwu ArtRage, którego nakładem ukazały się w tym roku dwie pierwsze części swoistego opus magnum autora – "Septologii" w przekładzie Iwony Zimnickiej.

Literacka Nagroda Nobla przyznawana jest od 1901 r. Do tej pory laureatów w tej kategorii nie wskazano siedem razy, w: 1914, 1918, 1935, 1940, 1941, 1942 i 1943 r. Do 2023 r. nagrodę otrzymało łącznie 120 osób, spośród których najmłodszą był Rudyard Kipling, autor m.in. "Księgi dżungli", który miał 41 lat, gdy w 1907 roku został uhonorowany przez Akademię Szwedzką. Najstarszą laureatką była Doris Lessing, która chwili otrzymania nagrody w 2017 r. miała 88 lat. W gronie osób nagrodzonych Literacką Nagrodą Nobla znajduje się 17 kobiet – jako pierwsza kobieta otrzymała ją szwedzka pisarka Selma Lagerlöf (w 1909 roku). W ubiegłym roku do grona noblistów i noblistek w dziedzinie literatury dołączyła francuska pisarka Annie Ernaux. Lista wszystkich nagrodzonych

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Praca kobiet pod lupą noblistki

Pokojowy Nobel nadziei


Nobel za najkrótsze ujęcia

Kolorowy Nobel z chemii


Szczepionka na medycznego Nobla

Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.