Na tropie śladów przeszłości
Efektem końcowym studenckiego projektu zachwycają się tysiące torunian. – Unaoczniliśmy historyczność miejsc, które często odwiedzamy bez refleksji na temat ich bogatej przeszłości – mówi dr Marcin Smoczyński z Wydziału Nauk Historycznych, który powierzył swoim studentom nietypowe fotograficzne zadanie.
Studenci zaprezentowali wyniki swojej pracy na portalu społecznościowym. Zapoznało się z nimi ponad 150 tys. internautów, a blisko 500 osób udostępniło informację, posyłając ją dalej w internetowy świat. Wśród chwalących i upubliczniających ich projekt znalazły się m.in. instytucje kultury, muzea, prywatne przedsiębiorstwa, grupy turystyczne oraz miłośników miasta i pasjonatów lokalnej historii, a także oficjalny profil Miasta Torunia.


- Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. Nasza praca została bardzo ciepło przyjęta, otrzymaliśmy setki pozytywnych komentarzy i wiadomości. Bardzo nas to cieszy – mówi dr Marcin Smoczyński z Katedry Archiwistyki i Zarządzania Dokumentacją w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK, pomysłodawca i koordynator projektu.
Akcja: edukacja i popularyzacja
Realizacja konceptu była częścią zajęć "Edukacja i popularyzacja", prowadzonych przez dr. Smoczyńskiego dla studentów drugiego roku studiów uzupełniających archiwistyki i zarządzania dokumentacją.
Postanowiłem zorganizować działanie z zakresu turystyki archiwalnej – tłumaczy dr Smoczyński. – To forma jeszcze mało rozpoznawalna w zakresie edukacji archiwalnej i historycznej, ale niezwykle inspirująca. Polega na odwiedzeniu miejsc opisanych, scharakteryzowanych lub - w naszym przypadku - uwiecznionych w źródłach archiwalnych.
Dr Smoczyński wybrał z Narodowego Archiwum Cyfrowego pulę fotografii dawnego Torunia (głównie z okresu międzywojennego). Następnie, wraz z krótką instrukcją, przekazał ją uczestnikom swoich zajęć. Zadaniem studentów było spacerowanie ulicami Torunia, odszukanie lokalizacji miejsc przedstawionych na starych zdjęciach oraz sfotografowanie ich współczesnej wersji.

Udało nam się unaocznić historyczność miejsc, które często – niekiedy nawet codziennie – odwiedzamy bez refleksji o ich bogatej przeszłości.
- Technika wykonania fotografii, która polegała na skomponowaniu ze sobą archiwalnych i współczesnych lokalizacji, sugestywnie ukazała, jak wyglądało życie dawnych torunian w przestrzeni miejskiej, jak nasze miasto zmieniło się przez sto lat. Cały projekt był świetną zabawą dla studentów, okazją do integracji oraz doskonałym przykładem, że edukować i popularyzować w dziedzinie archiwalnej można na wiele ciekawych sposobów - dodaje dr Smoczyński.