Nowy rok akademicki rozpoczęty!
– Rozpoczynający się rok akademicki przyniesie kolejne wyzwania i szanse, które chcemy wykorzystać. Najważniejsze będą starania o ponowny udział w programie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza – mówił podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2025/2026 JM Rektor UMK prof. dr hab. Andrzej Tretyn.
Inauguracja roku akademickiego odbyła się tradycyjnie w uniwersyteckiej Auli. Wcześniej – na Rynku Staromiejskim w Toruniu członkowie Senatu UMK złożyli kwiaty pod pomnikiem Mikołaja Kopernika, patrona Uniwersytetu.

fot. Andrzej Romański
W swoim wystąpieniu inauguracyjnym rektor podsumował kończący się rok trzech jubileuszy, w którym Uniwersytet świętował 80-lecie swojego istnienia, 40-lecie powstania Akademii Medycznej w Bydgoszczy oraz 20-lecie jej połączenia z UMK i powołania Collegium Medicum. – Bardzo dziękuję wszystkim organizatorom i uczestnikom jubileuszowych wydarzeń, a było ich przez ten rok ponad trzydzieści – przypomniał prof. Andrzej Tretyn. – Jednym z ostatnich akcentów obchodów była wczorajsza uroczystość nadania Auli, w której się znajdujemy, imienia profesora Witolda Łukaszewicza, rektora UMK w latach 1965-1975, któremu w trudnych politycznie i ekonomicznie czasach udało się realizować program rozwoju Uniwersytetu, w tym budowy kampusu na Bielanach.

fot. Andrzej Romański
Rektor nakreślił również wyzwania stojące przed Uniwersytetem w nadchodzącym roku:
Najważniejsze będą starania o ponowny udział w programie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza – mówił prof. Andrzej Tretyn. – Z powodzeniem wykorzystaliśmy możliwości, jakie dał nam status uniwersytetu badawczego. Na realizację tego dobiegającego końca projektu uzyskaliśmy z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ponad 220 milionów złotych, zaś kolejne 36 milionów przyznanych zostanie na podtrzymanie działań naukowych w kolejnych latach. Między innymi dzięki tym środkom znacząco wzmocniliśmy nasz potencjał, staliśmy się wiarygodnym i cenionym partnerem w międzynarodowych projektach.
Rektor wymienił ostatnie osiągnięcia naukowe Uniwersytetu, takie jak nawiązanie współpracy w ramach konsorcjum SKA Observatory, udział w jednej z sześciu tzw. fabryk sztucznej inteligencji wybranych przez Komisję Europejską czy realizację projektu poświęconego analizie pandemii w przedprzemysłowej Europie, finansowanego z prestiżowego grantu Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych – ERC Synergy.
Jednym z najważniejszych obszarów rozwoju Uniwersytetu jest jego szerokie otwarcie na współpracę międzynarodową w zakresie badań i kształcenia – dodał prof. Andrzej Tretyn. – Przed rokiem zapowiadałem konkretne działania na rzecz tego otwarcia i dziś z satysfakcją mogę powiedzieć, jak wiele przyniosły efektów. Istotnie zwiększyła się liczba partnerów zagranicznych naszego Uniwersytetu. W ciągu ostatniego roku akademickiego podpisaliśmy aż 26 umów z uniwersytetami z całego świata. Szczególnie cenimy sobie podpisanie umowy z naszym wieloletnim partnerem – Uniwersytetem w Würzburgu.
Ważnym punktem uroczystej inauguracji była immatrykulacja, czyli symboliczne włączenie do społeczności akademickiej studentów i studentek I roku. Do naszej wspólnoty dołączyli również uczniowie i uczennice rozpoczynający naukę w Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym.

fot. Andrzej Romański
Początek roku akademickiego był także okazją do wręczenia tytułów "Najlepszego Absolwenta", "Najlepszego Studenta", "Najlepszego Studenta Sportowca" oraz "Najlepszego Ucznia ULO".
Najlepszym absolwentem UMK w minionym roku akademickim został lek. Karol Gostomczyk, absolwent kierunku lekarskiego na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum UMK. Laureat ma na koncie wiele imponujących osiągnięć naukowych, jest między innymi autorem i współautorem 17 publikacji naukowych oraz doniesień konferencyjnych o łącznym IF 36,0 oraz łącznej punktacji MNiSW 815 pkt.
Za najlepszą studentkę UMK w minionym roku Senat uznał Paulinę Błaszczyk, studentkę IV roku prawa, która w roku akademickim 2024/2025 osiągnęła wiele sukcesów naukowych, może poszczycić się również średnią ocen w wysokości 4,96.
Tytuł "Najlepszego Studenta Sportowca" w roku akademickim 2024/2025 trafił do Zuzanny Błażejczak, kajakarki (wychowanki KST Włókniarz Chełmża), studentki turystyki i rekreacji na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMK i uczestniczki Programu Kariera Dwutorowa.
Senat UMK zdecydował również o przyznaniu wyróżnienia za rozsławianie Uniwersytetu na arenie międzynarodowej. Otrzymał je zespół z Wydziału Matematyki i Informatyki w składzie: Paweł Aniszewski, Paweł Czarkowski, Alicja Kluczek, Łukasz Skabowski, Mateusz Sobkowiak i Mikołaj Juda, który w roku akademickim 2024/2025 uzyskał bardzo dobry wynik w prestiżowych, wieloetapowych zawodach programistycznych w programowaniu zespołowym ICPC Central European Regional Contest CERC 2024.
Podczas uroczystości nastąpiło także wręczenie pucharu zwycięzcom Olimpiady Międzywydziałowej – Copernicady. Trofeum trafiło do reprezentacji Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych.
Tytuł "Najlepszego Ucznia Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego" otrzymał Artur Ziółkowski, niespełna siedemnastoletni uczeń klasy czwartej o profilu matematyczno-informatyczno-fizycznym, który uzyskał średnią ocen 5,17.

fot. Andrzej Romański
Wykład inauguracyjny pt. "Czarna śmierć – selektywny zabójca? Różne scenariusze największej pandemii dżumy w Europie" wygłosił prof. dr hab. Adam Izdebski z Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii. Warto dodać, że wraz z początkiem roku akademickiego rozpoczyna się realizacja międzynarodowego projektu badawczego "Zrozumieć na nowo rolę pandemii (1300-1800): historia, nauki przyrodnicze i uczenie maszynowe", finansowanego w ramach prestiżowego grantu ERC Synergy. Jego liderem jest prof. Izdebski.

fot. Andrzej Romański
O godz. 15:00 w Sekcji Sztuk Pięknych w Akademickiej Strefie Relaksu w Bibliotece Uniwersyteckiej odbył się towarzyszący inauguracji wernisaż wystawy "Dialog z Knappem" autorstwa dr hab. Aleksandry Sojak-Borodo, prof. UMK z Wydziału Sztuk Pięknych. Na ekspozycję złożyły się rysunki, układanki i formy przestrzenne, a część z nich zakłada możliwość interakcji z widzami. Cykl narodził się z fascynacji artystki Knappem i jest świadomym dialogiem z jego dziełami, a także zmierzeniem się z osobistymi wspomnieniami, kiedy artystka – jako mała dziewczynka – zachwycała się kolorową kompozycją umieszczoną na fasadzie Auli UMK, która kontrastowała z szarą PRL-owską rzeczywistością.