Ranking Szkół Wyższych Perspektywy jest adresowany przede wszystkim do kandydatów na studia Stoisko promocyjne z banerem "Perspektywy", przed nim tyłem do obiektywu stoją cztery uczennice Życie kampusu

Perspektywy na dobre studia

— Redakcja
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

W najnowszym Rankingu Szkół Wyższych "Perspektywy" Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu utrzymał swoją silną pozycję szóstego uniwersytetu w kraju. Zestawienie zostało opublikowane 25 czerwca.

Ranking Uczelni Akademickich Perspektywy 2025 bierze pod uwagę polskie uczelnie akademickie, które mają uprawnienia do nadawania stopnia doktora w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej oraz kształcą przynajmniej 300 studentów studiów stacjonarnych. Uwzględniane są te szkoły wyższe, które mają przynajmniej dwa roczniki absolwentów.

W najnowszym zestawieniu Uniwersytet Mikołaja Kopernika został sklasyfikowany na 6. miejscu w kategorii uniwersytetów, utrzymując swoją pozycję sprzed roku. Wśród wszystkich polskich uczelni UMK uplasował się na 20. miejscu, awansując o trzy oczka w porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem. W tym roku na podium znalazły się: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński oraz Politechnika Warszawska.

Metodologia rankingu opiera się na danych pochodzących z badań własnych "Perspektyw" oraz zewnętrznych źródeł, takich jak np. POL-on czy międzynarodowe rankingi szkół wyższych. Uczelnie ocenia się na podstawie siedmiu głównych kryteriów. Wpływ każdego z nich określony jest procentowo, w zależności od jego wagi. Pod uwagę brane są: prestiż uczelni (12 proc.), losy absolwentów na rynku pracy (12 proc.), innowacyjność/wynalazczość (8 proc.), potencjał naukowy (13 proc.), efektywność naukowa (30 proc.), warunki kształcenia (10 proc.) i umiędzynarodowienie (15 proc.). W tegorocznym rankingu po raz pierwszy w kategorii potencjał naukowy uwzględniono wskaźnik kształcenia doktorantów w szkołach doktorskich.

UMK został oceniony najwyżej pod względem warunków kształcenia (6. miejsce) oraz prestiżu akademickiego (10. miejsce), a największy skok w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował w kryterium efektywność naukowa, awansując aż o dziewięć pozycji – z 45. na 36.

Oprócz uczelni "Perspektywy" oceniły również 75 najpopularniejszych kierunków w Polsce. W zestawieniu ujęto aż 43 kierunki z UMK, a na podium najlepszych trafiły: teologia (1. miejsce w Polsce), archeologia, filozofia i astronomia (3. miejsce). W pierwszej dziesiątce najlepszych kierunków w Polsce znalazły się także prowadzone na UMK: administracja (8), AI & Data Science (10), analityka medyczna (10), chemia (7), dziennikarstwo i komunikacja społeczna (9), ekonomia (6), farmacja (9), fizyka (7), fizyka techniczna (5), geografia (7), historia (7), informatyka (7), kosmetologia (7), kulturoznawstwo (7), pedagogika (9), pedagogika specjalna (6), politologia (10), psychologia (8), socjologia (8), turystyka i rekreacja (7) oraz weterynaria (7). Warto zauważyć, że te same lokaty różnych kierunków nie są równoważne. Ich rzeczywista wartość i prestiż zależą od liczby ośrodków prowadzących dany kierunek i uwzględnionych w zestawieniu.

Ranking "Perspektywy" 2025

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Szkoły z "Perspektywami"

Artykuł zawiera galerię Artykuł zawiera film

Najlepsze szkoły na Gali Perspektyw


Publikacje wyróżnione przez PAN

Naukowe POBudzenie

Artykuł zawiera galerię

Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.