Studia na dwóch kółkach
UMK uruchamia studia podyplomowe w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego. To pierwszy taki kierunek w Polsce.
Studia poprowadzi Katedra Studiów Miejskich i Zrównoważonego Rozwoju w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMK. Ten unikatowy, ekspercki kierunek stworzono z myślą nie tylko o uatrakcyjnieniu oferty edukacyjnej, ale także – by czynnie włączyć się w konieczne zmiany dotyczące zrównoważonego rozwoju polskich miast.
Nowy kierunek studiów bardzo dobrze wpisuje się w politykę zielonego i zrównoważonego uniwersytetu, jakim chce być UMK – mówi dr Anna Dubownik, koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju uczelni. – Uniwersytety powinny być liderami transformacji ekologicznej i energetycznej w regionie, dlatego dążymy do harmonijnego łączenia rozwoju społecznego, gospodarczego i ochrony środowiska, tak, by zapewnić bezpieczeństwo przyszłym pokoleniom. Studia "rowerowe" idealnie wpisują się w tę misję.
Kierunek powstał i będzie realizowany wspólnie z Rybnikiem, z którym UMK współpracuje już od kilku lat. To oddalone o ponad 400 km od Torunia śląskie miasto jest liderem transformacji rowerowej infrastruktury, a także promocji i edukacji w zakresie jazdy na dwóch kółkach.
Nie wahaliśmy się, gdy UMK zaproponował nam współtworzenie studiów. Jesteście jednym z liderów uczelni badawczych w kraju. Macie też duże doświadczenie w budowaniu dokumentów strategicznych różnych miast w zakresie zrównoważonej mobilności – mówi mgr inż. Łukasz Karbowiński, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Rybniku, oficer rowerowy miasta. – Wymiana doświadczeń dotyczących polityki rowerowej będzie bardzo cenna: dla nas, dla naukowców z UMK oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych.
Pierwsze w kraju dwusemestralne studia obejmą wykłady, konwersatoria, zajęcia praktyczne oraz terenowe. Poprowadzą je nie tylko naukowcy z UMK, ale też praktycy z całej Polski, m.in. oficerowie rowerowi, policjanci, projektanci dróg i organizatorzy kampanii rowerowych. Zajęcia będą odbywały się zarówno w Toruniu, jak i w Rybniku.
To studia nie tylko dla osób pracujących w samorządach czy zajmujących się na co dzień ruchem rowerowym, koordynacją rowerowej polityki bądź planujących pracę zawodową w tym obszarze – mówi dr Michał Kwiatkowski, kierownik studiów podyplomowych w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego. – Kierujemy je również do wszystkich absolwentów studiów wyższych, zainteresowanych zdobywaniem tego typu wiedzy.
Nabór na studia trwa. Szczegóły dostępne TUTAJ