Centrum sztuki absolwentów
Ekspozycję najlepszych dyplomów zrealizowanych w minionym roku akademickim na Wydziale Sztuk Pięknych UMK można do 20 lutego oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.
Na wystawie "Dyplom 2021" prezentowane są prace ponad 40 absolwentów Wydziału Sztuk Pięknych reprezentujące różne podejścia do sztuki: artystyczne, konserwatorskie i badawcze, będące owocem kilkuletniego dojrzewania artystycznego i intelektualnego. Wzorem poprzednich lat autorzy najlepszych dyplomów zostali uhonorowani nagrodami i wyróżnieniami. Ekspozycja zawiera 26 wyróżnionych prac artystycznych. Wśród nich znajdują się dwa dyplomy uhonorowane w sposób szczególny. Jeden Medalem im. Tymona Niesiołowskiego, drugi - Medalem Janusza Boguckiego.
Medal im. Tymona Niesiołowskiego - honorową nagrodę za najlepszy dyplom artystyczny przygotowany w danym roku na Wydziale Sztuk Pięknych UMK - przyznano mgr. Wiktorowi Goszce (spec. malarstwo w architekturze). Nagrodzony dyplom pt. "REFRAKCJA" został przygotowany pod kierunkiem prof. dr. hab. Kazimierza Rocheckiego. "REFRAKCJA" to forma przestrzenna zrealizowana z połączenia techniki witrażu klasycznego, neonu oraz stalowej konstrukcji o architektonicznej charakterystyce. Pracę stanowi dziesięć pojedynczych segmentów połączonych w jeden układ kompozycyjny i tworzących artystyczny system. Instalacja korzysta jednocześnie z wartości neonu i witrażu, które łącznie tworzą specyficzne załamania światła. Zaprojektowana jako kompozycja geometryczna nawiązuje do Art Deco. Autor starał się zerwać z oczywistymi funkcjami przeznaczenia witrażu i neonu, a zmieniając je w autonomiczny obiekt, nadał mu nowy charakter.
Medal Janusza Boguckiego przyznawany przez radę programową kierunku sztuka mediów i edukacja wizualna za najlepszy na kierunku dyplom artystyczny i pracę teoretyczną otrzymała mgr Alicja Głowania (spec. rysunek mediów) za obiekt z dźwiękiem pt. "Synkretyczne rozmowy we/wnętrzne" przygotowany pod kierunkiem prof. dr. hab. Marka Szarego. Otwierając każdą z szuflad, wysłuchać można wierszy autorstwa artystki. Jak sama pisze: "Przy białej ścianie stoi biała szafka, a gdy otworzysz którąś z szuflad, jak biała karta pokrywa się atramentem ze słów. Szuflady to przestrzeń i miejsce na odrębne historie, zamknięte w jednym, organicznym tworze. To całkiem proste, skrywa się tutaj pewna ambiwalencja. Otwierania się i zamykania na to, co eksponowane i to, co skryte. Na uzewnętrznienie się w chowaniu."
Wyróżnienia im. doc. Jerzego Frycza za najlepszy dyplom obroniony na kierunku ochrona dóbr kultury otrzymali: mgr Katarzyna Czepiel za pracę napisaną pod kierunkiem dr hab. Doroty Kamińskiej-Jones, prof. UMK pt. "Wisznu i jego boski wierzchowiec Garuda — zespół indyjskich rzeźb z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Analiza ikonograficzna z próbą atrybucji i datowania" oraz mgr Mateusz Przedmojski za pracę napisaną pod kierunkiem dr Karoliny Zimnej-Kaweckiej pt. "Dzieje i problematyka konserwatorska Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu w kontekście historycznych przekształceń wiślanego nabrzeża miasta".
Historykom sztuki przyznano nagrodę i wyróżnienie im. prof. Gwidona Chmarzewskiego. Nagrodę otrzymała mgr Anna Kusz za pracę napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Ireny Dżurkowej-Kossowskiej pt. "Sztuka Marka Kijewskiego i duetu Kijewski/Kocur. Ujęcie intertekstualne na przykładzie wybranych prac artystów". Wyróżnienie natomiast przyznano mgr Karolinie Osińskiej za pracę napisaną pod kierunkiem dr. hab. Ryszarda Mączyńskiego, prof. UMK\ pt. "Pozycja dzieła i instytucji sztuki w dobie mediów społecznościowych: Zachęta oraz Cosmos Muzeum".
Nagrodę i wyróżnienie im. prof. Jadwigi Puciaty-Pawłowskiej za najlepszą pracę licencjacką obronioną na Wydziale Sztuk Pięknych UMK na kierunkach prowadzonych w ramach dyscypliny nauki o sztuce przyznano: lic. Marii Hotel z ochrony dóbr kultury za pracę napisaną pod kierunkiem dr. hab. Juliusza Raczkowskiego, prof. UMK pt. "Problematyka zabytkoznawcza retabulum Trójcy Świętej z kościoła Świętego Wawrzyńca w Toruniu. Przyczynek do badań nad późno nowożytną plastyka toruńską" oraz lic. Arlecie Szatkowskiej z krytyki artystycznej za pracę napisaną pod kierunkiem dr. Filipa Pręgowskiego pt. "O sztuce, która <<wychodzi z szafy>>. Dyskurs wokół problematyki LGBT+Q we współczesnych wystawach w Polsce na podstawie wybranych przykładów".
W tym roku nie przyznano Nagrody im. prof. Jerzego Remera.
Nagrodami im. doc. Leonarda Torwirta za najlepsze prace dyplomowe na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki uhonorowano 5 osób. Nagrody otrzymały:
- mgr Dorota Czerko za pracę konserwatorsko-artystyczną "Dziesięć XIX-wiecznych wielkoformatowych oprawnych fotografii na podłożu papierowym ze zbiorów Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Kórnickiej" (promotor: dr hab. Tomasz Kozielec, prof. UMK) oraz za pracę teoretyczno-badawczą "Zabytkowe oprawne fotografie na podłożach papierowych w kolekcjach polskich muzeów biograficznych. Wstępne rozpoznanie konserwatorskie" (promotor: dr hab. Małgorzata Pronobis-Brzezińska, prof. UMK)
- mgr Małgorzata Garlicka za pracę konserwatorsko-artystyczną "Szafka w stylu Boulle (XIX w.) z Muzeum Narodowego w Lublinie" oraz pracę teoretyczno-badawczą "Implementacja lakierów akrylowych i akrylowo-uretanowych do imitacji szkliwa na cegłach oraz zeszkliwionego spieku cegieł zendrówek" (promotor: dr Aleksandra Gralińska-Grubecka)
- mgr Joanna Gorzałczany za pracę konserwatorsko-artystyczną "Obraz Epitafium, Józef Szajna 1966 r., Muzeum Narodowe w Krakowie" (promotor: dr hab. Sławomir Kamiński, prof. UMK) oraz pracę teoretyczno-badawczą "Opracowanie metodyki interpretacji nieinwazyjnych badań zapraw dziewiętnastowiecznych obrazów na podłożu płóciennym za pomocą przenośnego spektrometru XRF" (promotor: dr hab. Mirosław Wachowiak, prof. UMK)
- mgr Justyna Lewandowska za pracę konserwatorsko-artystyczną "Prace konserwatorskie i restauratorskie wraz z dokumentacją przy osiemnastowiecznej, drewnianej rzeźbie świętego Franciszka z Asyżu z Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu" (promotor: dr Kinga Szczepińska) oraz pracę teoretyczno-badawczą "Technologia i technika temperowego malarstwa ikonowego" (promotor: prof. dr hab. Justyna Olszewska-Świetlik)
- mgr Aleksandra Joanna Młynarska za pracę konserwatorsko-artystyczną "Prace konserwatorsko-restauratorskie wraz z dokumentacją przy feretronie z obrazem ze sceną Zwiastowania i płaskorzeźbą z Hostią w kielichu, 3 ćw. XIX w., z kościoła śś. Piotra i Pawła w Chełmnie" (promotor: dr Kinga Szczepińska) oraz pracę teoretyczno-badawczą "Palety i pędzle w polskich zbiorach muzealnych a historia utensyliów malarskich w sztuce europejskiej" (promotor: prof. dr hab. Justyna Olszewska-Świetlik).
Dodatkowo przyznano 9 wyróżnień im. doc. Leonarda Torwirta.
Uroczysty finisaż połączony z wręczeniem absolwentom nagród i wyróżnień odbędzie się 18 lutego 2022 r. w Kinie Centrum CSW "Znaki czasu" w Toruniu w dwóch turach:
- o godz. 13:00 - wyróżnieni absolwenci konserwacji i restauracji dzieł sztuki, ochrony dóbr kultury, historii sztuki i krytyki artystycznej;
- o godz. 14:00 - wyróżnieni absolwenci architektury wnętrz, grafiki, malarstwa oraz sztuki mediów i edukacji wizualnej.
Podczas finisażu wystawy, który odbył się 18 lutego, wręczono ostatnie wyróżnienia. Nagrody specjalne okręgu toruńskiego Związku Polskich Artystów Plastyków otrzymali Jacek Nogowski (absolwent grafiki) oraz absolwentki konserwacji i restauracji dzieł sztuki: Daria Maciąg, Kamila Bucior, Maria Juszkiewicz i Dominika Piekarska. Daria Weisbrodt (absolwentka sztuki mediów i edukacji wizualnej) oraz Adrian Kiszka (absolwent malarstwa) otrzymali nagrody publiczności Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu. W uroczystości wzięli udział dyplomanci i ich promotorowie, pracownicy i studenci Wydziału Sztuk Pięknych, władze dziekańskie i honorowi goście. Uroczystość swoim przybyciem uświetnił prorektor ds. nauki - prof. dr hab. Wojciech Wysota.
Autorem identyfikacji wizualnej wystawy jest mgr Jakub Sobczak z Katedry Projektowania Graficznego.