Campus life

YUFE: wyjątkowa szansa na rozwój

— Redakcja
share on twitter share on facebook share on linkedin send by email print

- Udział w kursach oferowanych przez YUFE to idealna okazja do wyjścia ze swojej strefy komfortu i poznania perspektywy innych osób, które często mają odmienne od naszych doświadczenia i przekonania – mówi Alicja Bućko, studentka zarządzania na UMK, uczestniczka pilotażowej edycji YUFE Introduction Offer.

Konsorcjum Young Universities for the Future of Europe podsumowało wyniki ankiety ewaluacyjnej YUFE Introduction Offer – jednej z pierwszych edukacyjnych inicjatyw sojuszu.

Propozycja umożliwiła studentom 10 uniwersytetów zrzeszonych w YUFE urozmaicenie programu studiów poprzez udział w zdalnych zajęciach organizowanych przez uczelnie partnerskie. Do wyboru było aż 85 kursów.

W ankiecie wzięło udział 115 respondentów – 90% z nich uznało swoje pierwsze doświadczenie w YUFE za satysfakcjonujące, a 68% zadeklarowało zainteresowanie udziałem w kolejnych edycjach. Zbliżony odsetek ankietowanych (70%) ocenił, że zaproponowany temat przewodni "European Identity and Responsibilities in a Global World" był interesujący.

proj. Anna Jaszczuk

Naukę w ramach Introduction Offer pozytywnie wspomina również Alicja Bućko, studentka zarządzania na UMK (specjalizacja Event Management i PR, II rok studiów II stopnia), która przyznaje, że dla niej była to doskonała szansa: - O programie przeczytałam na stronie naszej uczelni i od razu wydało mi się to bardzo ciekawą możliwością - mówi. - Udział w długoterminowych edukacyjnych programach zagranicznych był dla mnie zawsze niemożliwy ze względu na inne zobowiązania i pracę. Uznałam, że jest to idealna okazja do rozszerzenia swojego doświadczenia i zwiększenia kwalifikacji. Liczyłam przede wszystkim na poznanie nowej perspektywy i współpracę ze studentami z różnych krajów i kultur. Dodatkowo bardzo szeroka oferta programu YUFE pozwoliła mi znaleźć kursy, które pokrywają się z moimi zainteresowaniami i planami zawodowymi.

Studentka UMK wybrała kurs Sports Law na Uniwersytecie w Rijece oraz Sustainability Marketing na Uniwersytecie w Bremie. – Oba znacznie się od siebie różniły – zauważa Alicja. - Pierwszy z nich był bardzo praktyczny. Zajęcia odbywały się w formie wykładów synchronicznych, a studenci często aktywnie uczestniczyli w dyskusji. Niektóre zajęcia były prowadzone przez międzynarodowych ekspertów, co było szczególnie interesujące. Dodatkowo, pracując w grupach, mieliśmy okazję sami zaproponować regulacje prawne dotyczące pracy menedżerów sportowych. Było to trudne, ale niezwykle ciekawe zadanie, które pozwoliło nam poznać różne perspektywy: menedżerów, zawodników, klubów oraz związków sportowych. Kurs Sustainability Marketing odbywał się natomiast w formie asynchronicznej i polegał na zapoznaniu się z nagranymi wcześniej materiałami. Było to duże ułatwienie, ponieważ mogliśmy samodzielnie rozłożyć sobie tempo nauki i wybrać odpowiedni dla nas czas na zapoznanie się z materiałami.

Uczestnicy YUFE Introduction Offer ocenili również zdalną formułę programu (wymuszoną przez pandemię) oraz wynikające z niej korzyści i trudności. Wśród zalet wirtualnej mobilności podkreślali przede wszystkim możliwość włączenia międzynarodowego komponentu do programu swoich studiów bez wychodzenia z domu (71%), a także okazję, by uczestniczyć w zajęciach na więcej niż jednej zagranicznej uczelni (65%). Zauważali również m.in. niższe koszty wirtualnej mobilności w stosunku do mobilności fizycznej.

proj. Anna Jaszczuk

Minusy? To głównie mniejsza możliwość używania i poznawania lokalnego języka (42%) oraz ograniczone kontakty i interakcje z przedstawicielami innych krajów i kultur (32%).

A jakie są doświadczenia Alicji Bućko? - Uczelnie partnerskie oceniam bardzo dobrze, kontakt z jej przedstawicielami był zawsze sympatyczny i pomocny – wspomina studentka. - Bardzo cenię praktyczne i nieszablonowe podejście do zajęć na Uniwersytecie w Rijece. Wykłady prowadzone przez praktyków z różnych krajów były bardzo interesujące i wyjątkowo cenne. Dodatkowo, z uwagi na zagranicznych studentów z różnych uniwersytetów, wykłady były nagrywane, co umożliwiło udział w zajęciach wszystkim, bez względu na zdarzające się kolizje w planach. Forma kursu, który wybrałam na Uniwersytecie w Bremie, była wygodna, ale zdecydowanie brakowało mi kontaktu z innymi studentami i możliwości dyskusji z prowadzącymi. Kwestie techniczne okazały się również trochę skomplikowane. Uniwersytet wykorzystuje kilka platform edukacyjnych, co dla zagranicznych studentów może być dezorientujące. Z tej perspektywy myślę, że UMK powinien zwrócić szczególną uwagę na opiekę techniczną nad zagranicznymi studentami i oferować im pomoc podczas wdrażania się w funkcjonowanie nowych dla nich platform.

YUFE, czyli Młode Uniwersytety dla Przyszłości Europy (Young Universities for the Future of Europe) to jedno z 41 konsorcjów wybranych przez Komisję Europejską do budowy i testowania modelu Uniwersytetu Europejskiego - otwartego, nieelitarnego i integrującego różne środowiska, a także promującego innowacyjność, interdyscyplinarność oraz najwyższą jakość w badaniach i edukacji. YUFE tworzy dziesięć dynamicznych, młodych, skoncentrowanych na studentach uniwersytetów badawczych (łącznie ponad 190 tys. studentów i ponad 32 tys. pracowników) i czterech partnerów nieakademickich zajmujących się edukacją wyższą, rynkiem pracy i przedsiębiorczością. Członkowie YUFE współpracują, by promować swoje programy edukacyjne, opracować mechanizmy ułatwiające mobilność studentów i pracowników oraz stworzyć model szkolnictwa wyższego bez granic, a jednocześnie dobrze osadzonego w lokalnym kontekście, reagującego na zmiany zachodzące w społeczeństwie i na rynku pracy. YUFE dąży do wzmocnienia idei kształcenia przez całe życie, podkreślenia wartości wielokulturowości, wielojęzyczności i integracji europejskiej. Pilotażowa edycja projektu potrwa do grudnia 2022 roku. www.yufe.eu

Rules od sharing information
share on twitter share on facebook share on linkedin send by email print

Related articles

Uczelnie YUFE gotowe na przyjazd studentów

Studencka siła YUFE


Studenci pomogą mieszkańcom

YUFE Diploma Supplement Track: nabór do pilotażowej edycji


On Nicolaus Copernicus University web pages „cookies” are used. On use of cookies read in Privacy policy.
Cookies settings
On Nicolaus Copernicus Pages "cookies" are used in accord with our Privacy policy. We use "cookies" to improve functionality of our web page. Collected data are anonymized and are used to statistic and analytic purposes, for better adjusting content to user preferences and increase of quality. To approach this goal we use Google Analytics, CUX i Facebook Pixel to. Below we give you the ability of turning on/off this tools.
  on/off
Google Analitics

We use analytic tool Google Analytics, which give us information about user visits on our service (visited pages, navigation path, time of visit)

CUX

We use analytic tool CUX to regisiter visits on NCU News.

Facebook Pixel

We use marketing tool Facebook Pixel, to collect information about user visits and viewed pages.