
Cel osiągnięty, UMK z nagrodą
Projekt "Celuj w UMK. Box celów edukacyjnych", realizowany przez Dział Promocji i Komunikacji UMK we współpracy z Biurem Karier UMK, zdobył Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom".
Nagrody Stowarzyszenia "PRom" przyznawane są corocznie za ponadprzeciętne osiągnięcia w obszarze komunikacji, praktyki i działań promocyjnych w sektorze polskiego szkolnictwa wyższego. Laury przyznawane są w sześciu kategoriach: Media Relations, Uczelniane media, Nagroda im. Andrzeja Sołtysiaka w kategorii nowe media, Popularyzacja nauki, Kreacja oraz Nagroda specjalna.

fot. Krzysztof Fabisiak
– Inspiracją stworzenia projektu była potrzeba wsparcia maturzystów w wyborze jak najlepiej dopasowanego kierunku studiów oraz nauczycieli, którzy zobowiązani są do prowadzenia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego – tłumaczą koordynatorki projektu z Działu Promocji i Komunikacji UMK. – To próba odpowiedzi na narastające zjawisko dropoutu (porzucania studiów) z powodu wyboru niewłaściwego kierunku przez kandydata.
Projekt "Celuj w UMK. Box celów edukacyjnych" to pakiet materiałów dla wychowawcy klasy maturalnej lub szkolnego doradcy zawodowego do przeprowadzenia ciekawej lekcji wychowawczej związanej z wyborem ścieżki edukacyjnej przez młodych ludzi wkraczających w nowy etap życia. W ramach projektu powstał fizyczny box celów edukacyjnych oraz strona internetowa edubox.umk.pl z materiałami uzupełniającymi. Jego najważniejsze elementy to:
- konspekt lekcji z propozycjami ćwiczeń,
- test online predyspozycji – po wykonaniu testu uczeń otrzymuje opis typu osobowościowo-zawodowego oraz propozycje kierunków studiów dopasowanych do swoich predyspozycji,
- 6 kart typów predyspozycji zawodowych,
- drzewko decyzyjne – do wyboru kierunków studiów dopasowanych do poszczególnych typów osobowości i zainteresowań,
- 40 różnych kart celów edukacyjnych,
- prezentacja o typach osobowości Hollanda,
- materiały informacyjne o możliwościach studiowania na UMK,
- materiały do pobrania.

fot. Andrzej Romański
– Boxy są bezpłatnie dystrybuowane podczas dni otwartych, targów edukacyjnych, spotkań i konferencji z nauczycielami oraz doradcami zawodowymi – tłumaczą koordynatorki. – Można też zamówić wysyłkę na stronie projektu. Od września do grudnia 2024 r. wydaliśmy 240 boxów (zawierających 12185 kart dla uczniów) do 109 miejscowości w całej Polsce. Test predyspozycji online do końca lutego 2025 r. wypełniło 944 respondentów.

fot. Uniwersytet Łódzki
Kapituła konkursu, w której skład weszło kilkanaścioro ekspertów i ekspertek z zakresu marketingu i PR, doceniła przemyślaną koncepcję, wysoką jakość wykonania, a także zasięg projektu – To projekt, który nie tylko promuje uczelnię, ale przede wszystkim daje realne wsparcie uczniom i nauczycielom w procesie podejmowania jednej z najważniejszych decyzji życiowych – wyboru kierunku studiów – zaznaczyli eksperci z branży PR, marketingu i szkolnictwa wyższego w uzasadnieniu werdyktu. To przykład promocji, która ma głęboki sens i cel. Wyróżnienie trafia do projektu, który szczególnie poruszył kapitułę – swoją aktualnością, użytecznością i głębokim zrozumieniem potrzeb młodych ludzi.
Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich "PRom" zostały wręczone 7 kwietnia podczas XXXVII konferencji Stowarzyszenia, której współorganizatorem był Uniwersytet Łódzki.
Autorki projektu "Celuj w UMK. Box celów edukacyjnych":
Pomysł, koordynacja, materiały, strona internetowa: Anna Bielawiec-Osińska i Urszula Sęczyk-Bonczkowska, Dział Promocji i Komunikacji UMK, Sekcja Promocyjna; konspekt zajęć, ćwiczenia, testy: Katarzyna Jagiełka, doradczyni zawodowa w Biurze Karier UMK.
Współpraca:
Testy online: Krystian Koszołko, doradca zawodowy w Biurze Karier UMK
Grafika: Nikodem Pręgowski, Wydział Sztuk Pięknych UMK i Anna Jaszczuk, Dział Promocji i Komunikacji UMK, Sekcja Kreatywna
Sesja zdjęciowa: Andrzej Romański, Dział Promocji i Komunikacji UMK, Sekcja Kreatywna
Korekta językowa: Magdalena Janowska, Dział Promocji i Komunikacji UMK, Sekcja Redakcyjna