Dr Oleksandra Pryshchepa w ramach nagrodzonego projektu opracuje innowacyjny kosmetyk do pielęgnacji dla osób z atopowym zapaleniem skóry Zdjęcie portretowe dr Oleksandry Pryshchepy. Badaczka stoi na tle urządzeń laboratoryjnych Nauki przyrodnicze

Liderka innowacji

— Redakcja
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Dr Oleksandra Pryshchepa z Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii UMK została laureatką konkursu "Lider", organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Na realizację swojego projektu otrzyma blisko 1,8 mln zł.

Badaczka z UMK – dzięki wsparciu z NCBiR – zrealizuje projekt "Opracowanie prototypowej receptury kosmetyku nowej generacji o właściwościach regenerujących, immunomodulujących i przeciwbakteryjnych". Jego celem jest opracowanie innowacyjnego kosmetyku do pielęgnacji dla osób z atopowym zapaleniem skóry (AZS). Choroba ta dotyka znaczną liczbę osób na całym świecie (do 20 proc. dzieci i 2-10 proc. dorosłych), a także w Polsce (4,7-9,2 proc. dzieci i 0,9-1,4 proc. dorosłych). Szacuje się, że cierpi na nią 0,6-1,1 mln ludzi. Istniejące terapie często opierają się na stosowaniu silnie działających leków o potencjalnie szkodliwych skutkach ubocznych, takich jak kortykosteroidy, immunosupresanty i inne, co może generować dodatkowe ryzyko zdrowotne dla pacjentów w postaci m.in. infekcji i chorób nowotworowych.

Obecnie rynek kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji skóry atopowej charakteryzuje się brakiem produktów zawierających laktoferynę (LTF) lub jej hydrolizaty – zauważa w swoim wniosku dr Oleksandra Pryshchepa. – Preparaty dostępne w tej kategorii niewiele różnią się od zwykłych kosmetyków pielęgnacyjno-nawilżających.

LTF, białko mleka, wykazuje szereg korzystnych właściwości, w tym działanie immunomodulujące, przeciwbakteryjne, łagodzące i regeneracyjne. Peptydy otrzymywane z LTF wykazują nawet silniejsze działanie przeciwbakteryjne niż samo białko. Wykorzystanie LTF w kosmetykach może przynieść korzyści dla pacjentów cierpiących na AZS poprzez łagodzenie objawów i wspomaganie procesów regeneracyjnych skóry. Receptura opracowywanego kosmetyku będzie zawierać LTF lub jego hydrolizaty, a także inne składniki nawilżające i kojące. Preparat będzie wspomagał odbudowę naskórka i poprawę ogólnego stanu skóry, co może zmniejszyć konieczność stosowania agresywnych leków przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych.

"Lider" jest programem skierowanym do młodych naukowców: doktorantów, nauczycieli akademickich bez stopnia doktora oraz młodych doktorów. Jego celem jest poszerzenie kompetencji w zakresie samodzielnego planowania prac badawczych oraz zarządzania zespołem podczas realizacji projektów, których wyniki mogą mieć zastosowanie praktyczne i posiadają potencjał wdrożeniowy. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 1,8 mln zł. W tegorocznej edycji finansowanie uzyskało 56 projektów, a łączna kwota wsparcia wyniosła ponad 97,5 mln zł.

Lista projektów zakwalifikowanych do finansowania

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Sukces w Marie Skłodowska-Curie Actions

Grant na galaktyczne badania


Europejski grant dla bioróżnorodności

Granty NCN dla naszych uczonych


Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.