Zbiory UMK w wirtualnej galerii
29 listopada Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, jako pierwsza uczelnia w Polsce, uruchomił swoje konto w serwisie Google Arts&Culture, który umożliwia m.in. cyfrową prezentację zbiorów oraz organizację wirtualnych wystaw.
Współpraca pomiędzy UMK a Google Arts&Culture została nawiązana przy okazji trwającego Roku Mikołaja Kopernika, ustanowionego w 550. rocznicę urodzin astronoma. W związku z tym jako pierwsze na platformie zdeponowane zostały kopie cyfrowe dzieł ze zbiorów własnych Biblioteki Uniwersyteckiej (najczęściej z domeny publicznej) nawiązujących do Mikołaja Kopernika.
W chwili upublicznienia konta zasób UMK stanowi ponad 100 obiektów kopernikańskich, dwie wystawy cyfrowe (również kopernikańskie) utworzone za pomocą narzędzi Google A&C, a także kilkanaście spacerów po budynkach uniwersyteckich i wokół nich, przygotowanych na bazie popularnego rozwiązania Street View.
– Kolekcja będzie nadal się rozwijać, powoli do działań w ramach profilu przystępuje Wydział Sztuk Pięknych, zachęcamy do tego także inne wydziały, które mają materiał do deponowania – mówi dr Liliana Lewandowska z Biblioteki Uniwersyteckiej.
Google Arts&Culture to forma otwartego internetowego repozytorium, dostępnego na całym świecie. Ideą platformy jest stworzenie przestrzeni umożliwiającej udostępnianie odbiorcom wysokiej jakości kopii cyfrowych dzieł sztuki znajdujących się w zbiorach instytucji, które przyłączą się do inicjatywy: muzeów, galerii, bibliotek, fundacji etc. Premiera polskiej wersji serwisu Google Arts&Culture (jeszcze pod wcześniejszą nazwą Google Art Project) odbyła się w 2012 r. Jako pierwsze swoje kolekcje udostępniły w nim Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi. Wśród ponad 60 polskich instytucji obecnych na platformie Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu jest jedyną uczelnią. GA&C oferuje infrastrukturę na potrzeby tworzenia nowych ekspozycji cyfrowych, upowszechniania informacji o zbiorach oraz dodawania wartości do kolekcji, co pozwala instytucjom na szeroką promocję własnych zbiorów oraz zwiększenie oddziaływania popularyzatorskiego.