Wydarzenia: Marzec 2025

dowiedz się więcej

Wystawa w Ratuszu Staromiejskim

Do 2 marca 2025 r. w Ratuszu Staromiejskim można oglądać wystawę "Oprawy gotyckie XIII–XVI wieku ze zbiorów toruńskich". Kuratorami ekspozycji są dr hab. Arkadiusz Wagner, prof. UMK i dr Krzysztof Nierzwicki, a patronat nad wystawą objął JM Rektor UMK.

Na wystawie prezentowanych jest ok. 70 cymeliów introligatorstwa europejskiego przechowywanych w toruńskich instytucjach: Bibliotece Uniwersyteckiej, Książnicy Kopernikańskiej, Archiwum Państwowym i Muzeum Diecezjalnym. Wśród wyselekcjonowanych obiektów znajdują się m.in. woluminy z librarii krzyżackich, zbiór drewnianych, rytowanych opraw tabliczek woskowych, unikatowa oprawa kolońska z XIV w. oraz bogaty zespół opraw o dekoracji późnogotyckiej. Ekspozycję wzbogacają zabytki średniowieczne przechowywane głównie w Muzeum Okręgowym w Toruniu: dzieła malarstwa i rzeźby gotyckiej, prezentujące motyw oprawnych ksiąg, jak również doborowy zespół dzieł gotyckiego rzemiosła artystycznego – zwłaszcza złotnictwa – ozdobionych motywami i ornamentami analogicznymi do tych z dekoracji introligatorskich.

Wystawa towarzyszyła IV Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej z Zakresu Tegumentologii (Oprawoznawstwa) pt. "Gotyk w Polsce i Europie" poświęconej oprawom książkowym, która odbyła się 13-14 grudnia.

Z okazji wystawy wydano bogato ilustrowany, dwujęzyczny katalog w opracowaniu prof. Arkadiusza Wagnera i współpracowników.

dowiedz się więcej

Czwartek z filozofią: Eko-reklama

Instytut Filozofii UMK oraz Dwór Artusa zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu "Czwartek z filozofią". 20 marca o reklamie społecznej w służbie wdrażania idei zrównoważonego rozwoju opowie dr Marcin Leźnicki z Zakładu Etyki IF UMK.

Spotkanie ma na celu przedstawienie roli reklamy społecznej jako formy eko-reklamy w promowaniu idei zrównoważonego rozwoju. Podczas spotkania omówione zostanie jej zastosowanie na rzecz wdrażania ochrony środowiska, wspierania eko-innowacji, promowania etycznego konsumpcjonizmu oraz budowania sprawiedliwości społecznej oraz zdrowego stylu życia. Uczestnicy i uczestniczki spotkania dowiedzą się również, w jaki sposób reklama społeczna kształtuje pozytywne wzorce zachowań oraz wspiera edukację proekologiczną.

Dr Marcin Leźnicki – filozof, adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii UMK w Toruniu, autor książki Bioetyka wobec klonowania reprodukcyjnego człowieka (2017). Jego zainteresowania badawcze oraz publikacje koncentrują się wokół bioetyki, etyki i filozofii medycyny, a także szczegółowych zagadnień z zakresu ekofilozofii.

Czwartek z filozofią, "Eko-reklama – reklama społeczna w służbie wdrażania idei zrównoważonego rozwoju", dr Marcin Leźnicki - 20 marca 2025 r., godz. 18:30, Sala Malinowa (II piętro) w Dworze Artusa (Rynek Staromiejski 6).

 

Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.