Badania mają na celu porównanie społeczno-poznawczych kompetencji dzieci z trzech krajów: Szwajcarii, Polski i Rumunii Nauki społeczne

Badania ze szwajcarskim grantem

— Redakcja
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Międzynarodowy projekt z udziałem prof. dr hab. Marty Białeckiej z Instytutu Psychologii UMK otrzymał grant w konkursie Multilateral Academic Projects  ogłoszonym przez Szwajcarską Narodową Fundację Nauki (SNSF). Badania zostaną zrealizowane we współpracy z naukowcami ze Szwajcarii i z Rumunii.

W ramach konkursu MAPS Multilateral Academic Projects finansowane są wielostronne projekty badawcze realizowane przez naukowców ze Szwajcarii we współpracy z zespołami z Polski, Bułgarii, Chorwacji, Węgier i Rumunii.

Projekty MAPS mogą trwać od 36 do 48 miesięcy. Maksymalna wysokość finansowania, jaką mógł uzyskać pojedynczy zespół z każdego kraju, wynosi 350 tys. franków szwajcarskich. Wszystkie koszty polskiej części projektu pokrywa SNSF w ramach środków ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Do konkursu wpłynęły 334 zgłoszenia. Wśród 29 wniosków, które uzyskały finansowanie, znalazł się wspólny projekt Uniwersytetu w Zurychu, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Babeșa i Bolyaia pt. "Badanie trajektorii rozwojowych uczciwości i oszustwa u dzieci w różnych kontekstach kulturowych i edukacyjnych". Liderami z ramienia poszczególnych uczelni są prof. Moritz Daum, prof. Marta Białecka i prof. Laura Visu-Petra. Przyznane finansowanie to 1 027 488 franków szwajcarskich. 

Nasz projekt ma na celu porównanie społeczno-poznawczych kompetencji dzieci z trzech krajów: Szwajcarii, Polski i Rumunii – informuje prof. dr hab. Marta Białecka z  Katedry Psychologii Poznawczej i Porównawczej Instytutu Psychologii UMK, kierowniczka polskiej części badań. – Chcemy zbadać, jak różnice między tymi trzema środowiskami wpływają na dziecięce zachowania, wtedy gdy dzieci muszą wybierać między uczciwością a oszustwem w różnych sytuacjach społecznych – w relacjach z rówieśnikami, z dorosłymi, w szkole podczas sprawdzianów lub gier i zabaw.

Naukowcy będą badać dzieci i ich rodziców w okresie trzech lat, w dwu grupach wiekowych: gdy rozpoczynają naukę w szkole podstawowej (w wieku 7 lat, następnie w drugiej i trzeciej klasie) oraz gdy rozpoczynają edukację przedmiotową (w czwartej, piątej i szóstej klasie).

Celem jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jak uczciwość i oszukiwanie zmieniają się wraz z rozwojem dzieci? Na przykład, czy dzieci kłamią częściej, gdy odczuwają presję zdobycia lepszej oceny czy w sytuacji, kiedy chcą zaimponować rówieśnikom?
  2. Jakie czynniki wpływają na zachowania dzieci w różnych sytuacjach społecznych? Czy np. dwujęzyczność, oczekiwania kulturowe rodziców lub rodzicielskie praktyki są istotne dla decyzji, czy zachować się uczciwie czy oszukać inną osobę?
  3. Czy trening umiejętności społecznych może zmniejszyć nieuczciwość? Czy nauczanie empatii lub krytycznego myślenia może pomóc dzieciom w dokonywaniu bardziej etycznych wyborów?

– Zamiast traktować różnice między dziećmi jako "szum w danych", uznajemy te różnice za istotne czynniki wpływające na rozwój – dodaje prof. Marta Białecka. – Pozwoli nam to odpowiedzieć na pytania takie jak: Dlaczego dziecko w Rumunii może inaczej reagować na presję rówieśników niż dziecko w Szwajcarii? Jak posługiwanie się wieloma językami wpływa na zaufanie w komunikacji? W jaki sposób różne przekonania rodziców odnoszą się do uczciwych i nieuczciwych zachowań dzieci? Porównując trzy systemy edukacji, trzy kultury i różne przedziały wiekowe, pokażemy, w jaki sposób środowisko, wiek i ich interakcje kształtują rozwój moralny.

Wyniki badań pomogą rodzicom, nauczycielom i decydentom w promowaniu uczciwości. Na przykład, jeśli trening społeczno-poznawczy okaże się skuteczny, szkoły mogą wdrożyć opracowane przez naukowców narzędzia, aby zachęcać do uczciwości. Podobnie, zrozumienie wpływów kulturowych może pomóc rodzinom zaangażować się w dyskusje na temat dylematów etycznych.

Jak podkreślają autorzy badań, "uczciwość i zaufanie są spoiwem społeczeństwa. Opisując, w jaki sposób dzieci uczą się tych umiejętności, możemy lepiej wspierać ich rozwój, aby postępowały w sposób etyczny w dorosłości".

Będzie to możliwe dzięki zajęciom prowadzonych w klasach, wspieraniu rodziców w wychowaniu czy też poprzez politykę społeczną, która wyżej ceni uczciwość niż osiąganie sukcesu za wszelką cenę.

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Dziecko w centrum naukowej uwagi

Polski Nobel dla prof. Marii Lewickiej

Artykuł zawiera film

Toruń stolicą neuronauki

Artykuł zawiera galerię Artykuł zawiera film

Pod psychologiczną lupą


Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.