Społeczna odpowiedzialność w tandemie
Od stycznia 2025 r. Rektor UMK powołał dwie koordynatorki, którym powierzył działania związane z realizacją Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni.
Są to dr Joanna Cieślikowska – koordynatorka ds. społecznej odpowiedzialności uczelni oraz dr Anna Dubownik – koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju uczelni. Współpracować będą z prorektorką ds. promocji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym dr hab. Joanną Kucharzewską, prof. UMK.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, będąc sygnatariuszem Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, konsekwentnie realizuje swoje zadania w duchu społecznej odpowiedzialności. Dlatego kontynuowane będą działania podjęte w kwietniu 2022 r., szeroko opisane w artykule "Odpowiedzialna misja uczelni".
Zadania te będą realizowane szczególnie w zakresie:
- podejmowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych, a także działań prospołecznych, takich jak wolontariat, konsultacje społeczne oraz wydarzenia edukacyjne i kulturalne,
- pielęgnowania wartości etycznych, przejrzystości i dialogu,
- kształtowania postaw społecznych oraz promowania wśród osób pracujących i studiujących różnorodności, równości i inkluzyjności,
- wspierania innowacji przyjaznych środowisku przyrodniczemu i społecznie użytecznych.
– Zadania te są nie tylko wartościowe, ale wręcz niezbędne – podkreśla dr Joanna Cieślikowska. – We współczesnym świecie coraz większego znaczenia nabierają działania na rzecz wspólnego dobra i wsparcia dla innych – społecznej integracji, budowania więzi międzyludzkich oraz wzajemnej pomocy. Społeczność naszego Uniwersytetu wielokrotnie udowodniła, że wykazuje wrażliwość na potrzeby innych, skutecznie reagując w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe, epidemie czy konflikty zbrojne, jak i w codziennych działaniach pomocowych. Wspólne działania wzmacniają relacje wewnątrz społeczności akademickiej i budują poczucie wspólnoty oraz sprzyjają aktywnemu zaangażowaniu w życie lokalnej społeczności, oddziałując na otoczenie społeczne. Nie mniej ważnym elementem tych działań jest kształtowanie świadomości oraz odpowiedzialności obywatelskiej.
Społeczna odpowiedzialność uczelni odgrywa istotną rolę w umacnianiu koncepcji zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z założeniami programowymi obecnych władz rektorskich, zrównoważony rozwój stanowi jedno z najważniejszych wyzwań. W związku z tym wyodrębniono funkcję koordynatorki zajmującej się realizacją tych zadań, co stanowi nowy etap w zarządzaniu uczelnią. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, współpracując z interesariuszami, konsekwentnie dąży do harmonijnego łączenia rozwoju społecznego, gospodarczego i ochrony środowiska, zaspokajając obecne potrzeby z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa przyszłym pokoleniom. Szczególny nacisk położony jest tu na rozwój uniwersytetu jako lidera transformacji ekologicznej i energetycznej w regionie.
Realizując zadania z zakresu zrównoważonego rozwoju, uczelnia opiera się na jego kluczowych aspektach:
- ekologicznym – ochronie środowiska naturalnego, przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, promowaniu energii odnawialnej, edukacji ekologicznej i podnoszeniu świadomości społecznej,
- społecznym – poprawie jakości życia ludności, warunków nauki i pracy, wspieraniu działań na rzecz zdrowia i dobrostanu, tworzeniu przestrzeni dla dialogu,
- ekonomicznym – zrównoważonym zarządzaniu zasobami, inwestowaniu w technologie przyjazne środowisku, wspieraniu lokalnych inicjatyw i produktów.
– Kluczowe znaczenie ma promocja podjętych działań w środowisku akademickim i poza nim. Mobilizuje ona społeczność do wspólnego działania, wzmacnia świadomość społeczną i buduje prestiż uczelni – zauważa dr Joanna Cieślikowska. – Dlatego od stycznia 2025 roku wszystkie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności, w tym zrównoważonego rozwoju uczelni, będą sygnowane specjalnie utworzonym do tego celu znakiem. Jego autorką jest Sandra Francuzik z Wydziału Sztuk Pięknych UMK, studentka V roku grafiki, specjalność projektowanie graficzne.
– Cyklicznie opracowywany jest również Raport wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni – dodaje dr Anna Dubownik. – Dokument ten stanowi narzędzie oceny postępów w realizacji założeń społecznej odpowiedzialności, wspiera przejrzystość działań uczelni oraz pełni funkcję inspirującą i edukacyjną, ukazując możliwości wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności w UMK. Wybrane działania realizowane w naszym uniwersytecie są corocznie włączane do ogólnopolskiego Katalogu dobrych praktyk uczelni.
Obie koordynatorki kontynuować będą współpracę z działającą przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej grupą ds. społecznej odpowiedzialności uczelni.
Szczegółowy zakres obowiązków koordynatorek oraz ich dane kontaktowe, jak również Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, Raport wdrażania Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni i Katalogi dobrych praktyk, dostępne są na podstronie SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ UCZELNI.
Koordynatorki zachęcają, by każdy, kto jest zainteresowany aktywnością w ramach społecznej odpowiedzialności uczelni, ma pomysł na działanie, widzi ciekawe rozwiązania bądź bariery w ich wprowadzeniu, kontaktował się z nimi mailowo lub osobiście.
Joanna Cieślikowska jest absolwentką Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym skończyła studia magisterskie z pedagogiki. Dodatkowo ukończyła pięć kierunków studiów podyplomowych na macierzystej uczelni i na uczelniach w Olsztynie i Bydgoszczy, a także liczne szkolenia, w tym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz z zakresu kierowania i zarządzania organizacjami, pracy z grupą, zespołami zadaniowymi i kształceniowymi, wdrażania programów społecznych i edukacyjnych.
Od 2007 roku pracuje na Wydziale Sztuk Pięknych UMK, obecnie w Katedrze Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką, zajmując się przygotowaniem studentów do pracy w charakterze nauczycieli oraz specjalistów w zakresie edukacji wizualnej. Doktorat obroniony z wyróżnieniem dotyczył poczucia własnej i zespołowej skuteczności nauczycieli w pracy z grupami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w kontekście edukacji włączającej oraz realizacji idei inkluzyjności.
Ma ponad 20-letnie doświadczenie w kształceniu kandydatów na nauczycieli w ramach specjalności nauczycielskich, a także na licznych studiach podyplomowych, kursach pedagogicznych, warsztatach i szkoleniach prowadzonych na kilku uczelniach oraz we współpracy z centrami edukacji nauczycieli. Naukowo interesuje się pedagogiką, zwłaszcza pedagogiką zdolności i twórczości oraz pedagogiką artystyczną, pedeutologią, filozofią sztuki, kulturą żywego słowa, teatrem. Od dawna pasjonują ją książki dla dzieci, szczególnie te autorskie, o artystycznej warstwie wizualnej. Jest redaktorką i współredaktorką ponad 20 monografii oraz katalogów sztuki, autorką ponad 30 artykułów i rozdziałów w monografiach.
Ważnym elementem jej działalności jest także prowadzenie środowiskowych projektów dydaktycznych, społecznych i artystycznych, często w ramach realizacji ministerialnych zadań, we współpracy z licznymi organizacjami pozarządowymi (w sumie koordynowała lub prowadziła warsztaty w ponad 30 projektach).
Z oddaniem angażuje się w działalność organizacyjną na rzecz Wydziału Sztuk Pięknych UMK oraz uczelni, pełniąc między innymi funkcję wydziałowej koordynatorki praktyk pedagogicznych, koordynatorki bloku wydarzeń artystycznych i z zakresu nauk o sztuce w ramach Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki, a w latach 2020-2024 rolę pełnomocniczki dziekan Wydziału Sztuk Pięknych ds. promocji. Od 1 stycznia 2025 roku jest uczelnianą koordynatorką ds. społecznej odpowiedzialności uczelni.
Anna Dubownik jest absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie skończyła studia magisterskie i studia doktoranckie z geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Od 2013 roku jest adiunktką na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Na UMK ukończyła też studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektami oraz etnologię – antropologię kulturową na Wydziale Humanistycznym, dążąc do interdyscyplinarności swoich badań.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na badaniu rozwoju lokalnego i regionalnego Polski i Europy, kapitału ludzkiego i społecznego i instytucjonalnego. Od początku swojej pracy naukowej zainteresowana jest integracją Polski z Unią Europejską, przede wszystkim w zakresie polityki spójności, ale także wspólnej polityki rolnej. Interesujące są też dla niej zagadnienia związane z gospodarką i polityką turystyczną, turystyką odpowiedzialną, aktywną i postindustrialną.
Poza działalnością naukową z pasją pracuje dydaktycznie, realizując zajęcia stacjonarne oraz terenowe. Ze względu na uzyskane w AWF w Poznaniu (2010) uprawnienia instruktorskie szkoli studentów turystyki i rekreacji z turystyki kajakowej. Angażuje się też, bez umiaru, w działalność dydaktyczną i popularyzatorską w ramach summer campów, studiów podyplomowych, kursu "Zerówka" (NAWA) oraz Uniwersytetu Dziecięcego w UMK. Jako nauczycielka Niebieskiej Szkoły dwukrotnie przepłynęła Ocean Atlantycki na pokładzie STS Fryderyk Chopin.
Angażuje się również w działalność organizacyjną na WNoZiGP i na UMK, pełniąc funkcję senatorki w Senacie UMK w kadencjach 2020-2024 i 2024-2028. W latach 2022-2024 pełniła funkcję koordynatorki ds. społecznej odpowiedzialności uczelni na UMK, a od 1 stycznia 2025 roku została koordynatorką ds. zrównoważonego rozwoju uczelni.