Dr hab. Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, prof. UMK i dr Przemysław Krysiński ze studentami architektury informacji Dr hab. Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, prof. UMK i dr Przemysław Krysiński ze studentami architektury informacji Nauki społeczne

Studenci w walce z dezinformacją

— Redakcja
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

W Katedrze Badań Przestrzeni Informacyjnej na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych ruszył projekt "Zgłoś Trolla". W jego ramach studenci i studentki architektury informacji na UMK będą weryfikowali nieprawdziwe informacje na temat wojny w Ukrainie pojawiające się w przestrzeni cyfrowej.

Oś projektu stanowi platforma zglostrolla.pl, zainicjowana wspólnie przez firmy Brand24 oraz Nieagencja, służąca do gromadzenia informacji na temat fake newsów. Poprawnie zweryfikowane komunikaty będące dezinformacją będą trafiały do Państwowego Instytutu Badawczego NASK lub do platformy społecznościowej, w której zostały opublikowane. Pomysłodawcy tej inicjatywy od lat działają w branży informatycznej i zajmują się monitoringiem Internetu i mediów społecznościowych. Brand24 jest twórcą narzędzia do zbierania publicznych wzmianek na temat marek, produktów itp. Z kolei Nieagencja specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacji, obsłudze mediów społecznościowych oraz realizacji kampanii reklamowych.

Studenci UMK biorą udział w projekcie pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Kowalskiej-Chrzanowskiej, prof. UMK i dr. Przemysława Krysińskiego.

Więcej szczegółów na temat działań Uniwersytetu podejmowanych w związku z wojną w Ukrainie można znaleźć na stronie ukraina.umk.pl.


На кафедрі Досліджень інформаційного простору на Факультеті філософії та соціальних наук розпочався проект "Повідом про троля". У його рамках студентки та студенти архітектури інформації на УМК будуть відстежувати сфальстфіковану інформацію про війну в Україні, що з'являється у цифровому просторі.

Серцевиною проекту – є платформа zglostrolla.pl, ініційована спільно фірмами Brand24 та Nieagencja, яка служить для збору інформації на тему fake news. Докладно перевірені повідомлення, що містять дезинформацію,  надсилатимуться до Державного науково-дослідницького інституту NASK або на платформи соцмереж, де вони були знайдені і опубліковані. Ініціатори цього починання вже багато років працюють в ІТ-індустрії та ведуть моніторинг Інтернету та соціальних мереж. Brand24 є творцем інструменту для збору публічних згадок про бренди, продукти тощо. Nieagencja, у свою чергу, спеціалізується на створенні та реалізації комунікаційних стратегій і обслуговуванні соціальних мереж, а також реалізації рекламних кампаній.

Студенти УМК беруть участь у проекті під керівництвом д-ра, проф. УМК Малгожати Ковальської-Хшановської (Małgorzaty Kowalskiej-Chrzanowskiej) та д-ра Пшемислава Крисінського (Przemysława Krysińskiego).

Детальніше про діяльність Університету у зв'язку з війною в Україні можна дізнатися на сайті ukraina.umk.pl.

Zasady udostępniania treści
udostępnij na facebook udostępnij na twitterze udostępnij na linkedin wyślij mailem wydrukuj

Powiązane artykuły

Teatralna łączność z Ukrainą

Trudna lekcja demokracji

Artykuł zawiera podcast

Książki z górnej półki

Skarb nasz najcenniejszy


Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.
Ustawienia zaawansowane
Na stronach internetowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika są stosowane pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności. Stosowane przez nas ciasteczka służą wyłącznie do poprawienia funkcjonalności strony. Zbierane dane są przetwarzane w sposób zanonimizowany i służą do budowania analiz i statystyk, na podstawie których będziemy mogli dostosować sposób prezentowanych treści do ogólnych potrzeb użytkowników oraz podnosić ich jakość. W tym celu korzystamy z narzędzi Google Analytics, CUX i Facebook Pixel. Poniżej możliwość włączenia/wyłączenia poszczególnych z nich.
  włącz/wyłącz
Google Analitics

Korzystamy z narzędzia analitycznego Google Analytics, które umożliwia zbieranie informacji na temat korzystania ze stron Portalu (wyświetlane podstrony, ścieżki nawigacji pomiędzy stronami, czas korzystania z Portalu)

CUX

Korzystamy z narzędzia analitycznego CUX, które pozwala na rejestrowanie odwiedzin na stronach Portalu.

Facebook Pixel

Korzystamy z narzędzia marketingowego Facebook Pixel, które umożliwia gromadzenie informacji na temat korzystania z Portalu w zakresie przeglądanych stron.