Sztuka (w) konserwacji
Po 50 latach od osłonięcia panneau Stefana Knappa na budynku Auli UMK, konserwatorzy rozpoczęli prace renowacyjne. Charakterystyczną instalacją z emaliowanych paneli metalowych zajęli się eksperci z Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych.
Inicjatorką podjęcia prac renowacyjnych przy panneau, które rozpoczęły się 31 lipca, była dziekan Wydziału Sztuk Pięknych dr hab. Joanna Kucharzewska, prof. UMK, która wspólnie z dr. hab. Piotrem Niemcewiczem prof. UMK przygotowała program prac konserwatorskich. Dokumentacja stała się podstawą do wydania przez Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwolenia na rozpoczęcie działań przy mozaice. Prace zostaną sfinansowane przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Urząd Miasta Torunia w związku z 550. rocznicą urodzin Mikołaja Kopernika.
Za działania konserwatorskie odpowiedzialna jest dr Anna Zaręba, która wraz ze współpracownikami: mgr Arlettą Piasecką, mgr Zuzanną Jarmulską, mgr. Adamem Kaźmierczakiem, Damianem Rumińskim i studentami przywróci blask dziełu Stefana Knappa. Prace i badania konserwatorskie z udziałem m.in. dr Grażyny Szczepańskiej z Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby przeprowadzone zostaną w nowym Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego UMK.
Instalację, na którą składa się wizerunek Kopernika, zegar słoneczny, płytka z podpisem artysty oraz kompozycja rzeźbiarska symbolizująca układ ciał niebieskich, stworzył i podarował uczelni Stefan Knapp w 500. rocznicę urodzin astronoma. Ścianę frontową auli zdobi 255 kwadratowych elementów w trzech wielkościach: 164 małych, 67 średnich i 24 duże. Wszystkie fragmenty mozaiki artysta wykonał w swojej angielskiej pracowni. Autor wycenił swoje dzieło na 12 tys. dolarów (odpowiada to dzisiejszej sumie ponad 80 tys. dolarów). W tej kwocie zawierało się wykonanie projektu plastycznego i rozwiązania rzeźbiarskiego, projekty robocze, realizacja (sztance, formy, natrysk, wypalanie), oprawa i opracowanie technologii montażu, a także pakowanie i wysyłka elementów z Anglii do Polski. Artysta pokrył koszty z własnych środków, traktując instalację jako dar dla uczczenia rocznicy kopernikańskiej.