Uniwersytet społecznie zaangażowany
62 praktyki, w tym wydarzenia popularyzujące naukę, imprezy sportowe i akcje profilaktyczne, zgłoszono w badaniu zaangażowania społecznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pozwoliło to m.in. na ocenę wsparcia instytucjonalnego dla tego typu aktywności i opracowanie rekomendacji.
Celem badania prowadzonego w ramach projektu YUFE były zidentyfikowanie i analiza działań, które osoby związane z UMK podejmują we współpracy z lokalną społecznością lub na jej rzecz. Ważna była również ocena zasięgu, formy i rodzaju podejmowanych praktyk oraz zwiększenie ich widoczności na naszej uczelni. Zespół przeprowadzający badanie wziął pod lupę także stopień ich powiązania z celami strategicznymi uczelni oraz poziom wsparcia instytucjonalnego. Opracował ponadto rekomendacje, które pomogą rozwinąć działalność w obszarze zaangażowania społecznego.
Sprawdzona metoda
Do badania wykorzystano zestaw narzędzi TEFCE, stworzony m.in. przez Uniwersytet w Rijece, czyli jedną z uczelni partnerskich YUFE.
TEFCE Toolbox umożliwia uczelniom zmapowanie i doskonalenie praktyk zaangażowania społecznego, pozwalając na identyfikację obszarów do poprawy oraz refleksję nad osiągnięciami w tej dziedzinie – mówi Joanna Cywińska-Raczkowska z Centrum Przedsiębiorczości Akademickiej i Transferu Technologii, członkini zespołu realizującego badanie na UMK i autorka opublikowanego właśnie raportu.
Ankietę skierowano do całej wspólnoty UMK. Osoby zatrudnione, studiujące i w trakcie doktoratu proszono o wskazywanie podejmowanych przez nie działań mających wpływ na społeczeństwo, takich jak badania naukowe związane z najbliższym otoczeniem, wydarzenia popularnonaukowe, kulturalne, sportowe i profilaktyczne, współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym przy tworzeniu kierunków studiów, działania okołoedukacyjne (np. wolontariat, staże w lokalnych instytucjach) oraz inne inicjatywy dla mieszkanek i mieszkańców miasta i regionu.
Mocna popularyzacja
Zgłoszono 62 praktyki. – Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w ankiecie i zgłosili prowadzone przez siebie działania – mówi Magdalena Stremplewska z Działu Międzynarodowych Partnerstw i Mobilności Edukacyjnej, koordynatorka przedsięwzięcia. – Warto podkreślić, że nie wyczerpują one faktycznego zasobu aktywności podejmowanych na UMK w ramach społecznego zaangażowania. Zgromadzone dane stanowiły podstawę analizy i lepszego zrozumienia przedstawionych praktyk, ułatwiły także identyfikację obszarów wymagających dalszego rozwoju.
Wśród zgłoszonych inicjatyw dominują te o charakterze edukacyjnym i popularyzujące naukę, takie jak warsztaty, kursy i wykłady otwarte. Najwięcej aktywności związanych jest z obszarem kultury, sztuki, ekologii, środowiska, promocji zdrowia, działań na rzecz równości oraz historii i dziedzictwa.
W jakim stopniu uniwersytet, współpracownicy i partnerzy ze społeczności wspierają i doceniają podejmowane aktywności? – o to również pytano w badaniu. Wnioski?
UMK wspiera zgłoszone praktyki w dużym stopniu, jednak istnieje przestrzeń do poprawy w zakresie finansów, opieki administracyjnej oraz uwzględnienia zaangażowania społecznego w ścieżce kariery. Silna aprobata ze strony współpracowników, przełożonych oraz partnerów zewnętrznych wskazuje na wysoką wartość i potrzebę dalszego rozwijania tych inicjatyw – mówi Magdalena Stremplewska.
Wskazówki na przyszłość
Analiza zgłoszonych praktyk przy użyciu narzędzi TEFCE pozwoliła również m.in. na ocenę autentyczności zaangażowania, stopnia zaspokajania potrzeb społecznych i trwałości działań.
Na tej podstawie opracowano rekomendacje, wskazujące na potrzebę:
- zachęcania pracowników i pracowniczek do większego zaangażowania w inicjatywy społeczne poprzez oferowanie szkoleń, wsparcia i uznania za ich wkład;
- promowania i wspierania studenckich inicjatyw społecznych;
- przeprowadzania konsultacji z lokalnymi społecznościami, by lepiej identyfikować potrzeby i wyzwania;
- tworzenia platform i wydarzeń, które umożliwiają większą interakcję między uczelnią a lokalną społecznością;
- promowania zaangażowania społecznego na wszystkich wydziałach i w jednostkach uczelni poprzez kampanie informacyjne i programy wsparcia;
- opracowania strategii zaangażowania społecznego, która będą uwzględniać zrównoważony rozwój i długoterminowe cele;
- zapewnienia odpowiednich zasobów i wsparcia finansowego dla inicjatyw społecznych, aby zwiększyć ich trwałość i skuteczność.
Zgodnie z metodologią TEFCE proces mapowania zaangażowania społecznego uczelni powinien zostać powtórzony w ciągu 5 lat.
Zmapowanie i przeanalizowanie schematów współpracy uczelni partnerskich YUFE z otoczeniem społecznym to jedno z zadań w projekcie YUFE 2030. Podobne badania do końca 2026 r. zostaną przeprowadzone na wszystkich uczelniach YUFE, co da możliwość międzynarodowego sieciowania inicjatyw podejmowanych na partnerskich uniwersytetach. Więcej informacji o zaangażowaniu społecznym UMK w ramach YUFEmożna znaleźć na stronie www.umk.pl/yufe/dla-spoleczenstwa